Продава се Mercedes SL 73 AMG от султана на Бруней

1201
2024

Mercedes SL 73 AMG някога е бил най-мощният роудстър в света, а днес е мечта за колекционерите на класически автомобили. Екземплярът, който виждате на снимките, е бил притежание на султана на Бруней!

12-цилиндровите двигатели са на изчезване! Във времената на климатичните промени и все по-строги разпоредби за вредните емисии, все повече и повече производители се отказват от агрегатите с голям работен обем. През 90-те години обаче всичко беше различно. Mercedes, например, предлагаше на клиентите си да изпратят моделите 600 CL, S-класа и SL в Афалтербах, където AMG тунинговаше V12-машините и им осигуряваше по-висока мощност. Така се родиха версиите 70 и 73.

В списъците с екстри тунингът за 73 се появява чак през 1999 г.; само много специални клиенти имаха възможността да поръчват пакета след 1996 г. AMG-бодикитът е като при SL 60 AMG.

До ден-днешен няма достоверна информация за броя изработени SL 70, SL 73 и компания – защото по номер на шаси те са излезли от завода като 600. От AMG кубатурата на 12-цилиндровите агрегати беше увеличена до 7055 (70 AMG), респективно до 7291 куб. см (73 AMG). Мощността и въртящият момент бяха вдигнати до 496 к.с./720 Нм за 70 и 525 к.с./750 Нм за версиите 73. Освен вдигане на работния обем до 7,0/7,3 литра, тунингът на AMG включва и по-мощна спирачна система, както и нова генерация. Навремето този тунинг излизаше около 100 хиляди марки! Пълните тунинг пакети се предлагаха за S-класата W 140, CL C 140 и SL R 129.

7,3-литровият V12 (M120) е базата за V12 с обозначение M 297, който се използва не само в Pagani Zonda, но и в CLK GTR (с работен обем от 6,9 литра). За да бъде адаптиран двигателят за тези суперспортни автомобили, по него са направени широкообхватни модификации – например ограничението на максималните обороти е вдигнато от 6000 до значително над 7000 об/мин. V12-машината M 297 с работен обем 7,3 литра е използвана за първи път от Pagani през 2002 г. в Zonda C12S 7.3 с 555 к.с. и все още задвижва различните еволюции на Zonda с до 760 к.с.

Бели циферблати и разграфен до 300 км/ч скоростомер имаше само за AMG-версиите с голям работен обем.

Според слуховете без електронно ограничение Mercedes SL 73 AMG развивал над 320 км/ч, въпреки че скоростомерът е разграфен „само” до 300 км/ч. С 525 к.с. и 750 Нм това е най-мощният сериен роудстър в света за своето време!

Само на 3027 километра

В момента колекционерите с дебел портфейл имат възможността да закупят на търг един от малкото Mercedes SL 73 AMG (експерти подозират, че от него били произведени под 100 бройки). В британската аукционна платформа collectingcars.com се продава SL 73 AMG, е който според показанието на таблото е само на 3027 километра.

Въпросният R 129 е произведен през 1996 г. и първият му собственик е кралското семейство в Бруней. Между 1980 г. и началото на новия век султанът на Бруней и неговият брат принц Джефри създадоха може би най-голямата колекция от автомобили в света. За нея се носят много митове – и се знаят малко реални факти. По-голямата част от превозните средства в нея вероятно все още са в Бруней, но отделни машини от време на време се продават в чужбина.

SL 73 е внесен във Великобритания през 2017

Черният SL 73 AMG е пример за такава. През 2017 г. Mercedes-ът е импортиран във Великобритания от Бруней, където е бил част от голяма колекция през последните шест години. Говори се, че освен този имало само още един екземпляр SL 73 с десен волан – което би трябвало да направи и без това редкия AMG още по-желан.

Гигантският 7291-кубиков V12 едва се побира в двигателния отсек на SL R 129. От AMG дори са поставили специален надпис на този SL 73.

За съжаление, SL-ът вече не е в оригиналното си състояние, тъй като когато автомобилът пристига в Обединеното кралство през 2017 г., боята била в ужасен вид. Дори професионалното пастиране не помага – и собственикът решава да пребоядиса Benz-а в оригиналния му цвят Diamond Black Metallic срещу скромната сума от над 20 000 евро!

Пребоядисване за 40 хиляди лева

Но това се е оказало само началото, защото освен да се погрижи за новата боя, се е наложило настоящият собственик да ремонтира електрическия покрив, някои контролни блокове, да смени основните компоненти по спирачките, части по окачването и т.н. За финал 3-компонентните 18-цолови джанти на AMG са „обути“ с нови гуми Goodyear. Въпреки че последният собственик е карал SL-а доста рядко, колата винаги е била обгрижвана.

Някога SL 73 AMG е бил най-бързият сериен роудстър – а сега автомобилът изглежда почти незабележим.

Фактът, че този SL 73 AMG е в добро състояние, се доказва и от факта, че той преминава без никакви проблеми педантичния британски ГТП (MOT) още от първия опит през август 2023 г. Пробегът на автомобила тогава е бил едва 2667 км.

Най-високата оферта – за около 400.000 лева

До края на търга остават четири дни – а най-високата оферта към момента е за 202.500 британски лири, което се равнява на около 400.000 лева. Определено това са много пари, но като нов този SL 73 AMG е струвал минимум 339.000 марки (240.000 марки базова цена за SL 600 без разходите за тунинга).

Хардтопът с панорамен покрив е включен в цената – а това вече е изключително скъп и търсен аксесоар за R 129.

Днес моделите на AMG с големи двигатели са изключително търсени от колекционерите – особено с оглед на факта, че през последните няколко години броят на читавите екземпляри намаля значително. А този този SL 73 AMG с карбонов надпис „SL 73 specially made by AMG for the Royal Family of Brunei“ в двигателния отсек вероятно е един от най-специалните екземпляри на модела. А и да не забравяме, че 12-цилиндровите двигатели са на изчезване!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин