2020
Леле, майко – почти 140 000 лева за Mercedes 190?! Явно собственикът е бил в период на умопомрачение, когато е поставил цената на „бейби Benz” – 68 950 eвро. В умопомрачение обаче ще бъде и всеки, който усети ускорението на „смирения“ на вид седан – защото под предния капак работи не някой атмосферен дизел, а V12!
Малък Mercedes, голям двигател: чудили ли сте се някога дали гигантският 6-литров V12 от S-клас се побира и в познатия сред народа като „бейби Benz” Mercedes 190? Не вярвате да става? Явно холандецът Йохан Мутер си е поставил точно този въпрос и му е дал отговор сам. Резултатът е чудовищен 190 с над 400 конски сили и регистрация за движение по обществените пътища!
Но да се върнем малко назад. След като Йохан успява да „имплантира“ двигател от Subaru STI с 350 к.с. във VW Käfer (1972), през октомври 2016 мъжът начертава нов план – да „изхвърли“ малкия 2-литров 4-цилиндров агрегат с едва 90 к.с. от стара 190-ка и да запълни моторния отсек с гигантския V12 (M 120) от Mercedes W 140. Мъжът документира стъпка по стъпка амбициозния си проект в своя Youtube-канал JMSpeedshop. За Мутер е много важно, че W 201 е истински Sleeper (вълк в овча кожа) – т.е. автомобил, чийто външен вид изобщо не издава каква мощност се крие под предния капак. За база на проекта е използван Mercedes 190 (W 201) oт 1984 с пробег около 290 000 км, който Йохан шофира като „евридейка“ в продължение на няколко години. 190-ката е модел от ранните години на производство с много бедно оборудване, машината няма дори електрически стъкла. Единствената екстра е шибедахът. За сметка на това колата е в добро общо състояние – тъй като не е ръждясала.
Допълнително хоби-майсторът си купува от Холандия Mercedes 600 SEL на около 160 000 км, използван за „донор“ на части. Освен двигателя Йохан използва от S-класата и полуоските, цялата задна ос с някои части от спирачната уредба и различни компоненти по окачването. Всичко това звучи зверски шантаво, но още по-странен е фактът, че мъжът прави всички модификации, в т.ч. и поставянето на новия двигател, в собствения си гараж.

Дори за големи майстори по Mercedes-и целият проект е много тежък, но Йохан се справя. Първо той демонтира гигантския 6-литров V12-агрегат от 600 SEL, а след това – 4-цилиндровия от 190. Когато двигателите са поставени директно един до друг, разбирате колко огромен всъщност е V12. Така на Йохан се налага грижливо и спокойно да преработи предната част на W 201, използвайки флекса и правейки много заварки, докато не успява да вкара агрегата от 600 SEL. Всичко това отнема цели шест месеца. В следващата стъпка мъжът модифицира радиатора на 600 SEL, за да влезе под предния капак – но след тази операция не могат да бъдат поставени нито оригиналните фарове, нито оригиналната броня.
Йохан обаче не се предава и мисли креативно, докато не намира решение: оригиналните фарове получават дупки за въздушните филтри. Причината: радиаторът е толкова голям, че „влиза“ във фаровете и там, където по принцип са халогенните лампи, просто вече няма място.
Най-важните промени
Ето тук представяме най-важните факти за преработката на автомобила:
- База: Mercedes 190 от 1984
- V12 oт Mercedes 600 SEL (W 140)
- Измерени на дино показатели: 424 к.с. и 585 Нм
- Кормилна система от Mercedes W 210 (модифицирана)
- Предна броня от Mercedes 190 E (1989)
- 5-степенна автоматична трансмисия (722.6) от Mercedes CL 600
- Адаптиран тунел на кардана заради монтажа на трансмисията
- Окачване BC за BMW E36, адаптирано
- Главини от Mercedes SL 500 (R 129)
- 18-цолови джанти от Mercedes S 600 (W 220)/CL 600 (C 215)
- Генерация по индивидуален проект с Magnaflow X-Pipe
- Кожен салон от 190 2.3 16V (1987)
И така през ноември 2019 идва денят, за който Йохан е работил в продължение на повече от 3 години – моментът на първото „запалване“ на двигателя. И 190-ката с V12 потегля! Това обаче не е достатъчно за Йохан, тъй като той не иска просто автомобил за шоу, който да кара на ремарке от среща на среща. Мъжът иска напълно функционален 190 с V12 и регистрация. Само няколко дни след първото стартиране на мотора малкият Mercedes с големия двигател трябва да докаже какво може на „диното“. Резултатът са 424 к.с. при 5300 об/мин и 585 Нм при 4800 об/мин. Серийно агрегатът М 120 в 600 SEL постига 408 к.с. и 580 Нм. Повишените показатели Йохан обяснява с промените по всмукателния тракт и с новия софтуер. Интересно е, че в свой клип, публикуван преди 2 години, Йохан казва, че очаквал 425 к.с. и 600 Нм. Познал е почти на 100%!

Koгато Йохан стъпва на магистралата, бързо става ясно, че малкият Benz далеч не е само за шоу. С тегло едва 1415 кг бейби Benz-ът е с около 700 кг по-лек от 600 SEL – и това веднага си казва думата при ускорението: от 100 до 150 км/ч 190 се нуждае само от около 4 секунди, а от 100 до 200 изминават 11! При това машината продължава да ускорява брутално и с над 200 км/ч, благодарение на дългите предавки автоматикът включва на пета чак при 250 км/ч. Според Йохан теоритично максималната скорост е до 350 км/ч.
Подготовка за нов проект
Естествено, на финала се питаме дали Йохан няма да започне нов проект. Всъщност той вече е стартиран. Мъжът ще постави V8-агрегат (5,0 – М 113) от S 500 на своя Mercedes S 124. Eстествено, от машината ще бъдат изцедени доста повече от серийните 306 конски сили.