2021
BMW M5 е легенда: историята на модела започва през 1985 г. с M5 E28, който се произвежда до 1987 г. и е изключително рядък в наши дни. В лицето на M5 F90 на пазара вече е шестото поколение на ултрабързия седан от Мюнхен. Поколенията E34 и E39 са особено популярни сред феновете и колекционерите на BMW заради непреходния си дизайн без излишни украшения. А сега за продажба се предлага M5 E34 – вероятно уникална за пазара оферта. Цената? Огромна!
Само 1983 километра за 28 години
Но какво е по-специалното? Километражът на това BMW M5 отчита само 1983 километра – и то след 28 години! Реално погледнато, йънгтаймерът с 315 к.с. е нов автомобил. Но как така това BMW не е карано близо три десетилетия? Според продавача Jansen Classische Automobile E34-ката е доставена на дипломат през юли 1992 г. от представителството на BMW в Женева. Мъжът почти не е шофирал черното M5, но го е поддържал безупречно. Макар да е изминавало средно по 71 километра годишно, M5 е обслужвано всяка година в официален сервиз. Според данните в обявата сервизната книжка разкрива безупречна поддръжка без пропуски и към нея са налични всички фактури и оригиналните документи.

И въпреки че е напълно очаквано при толкова малък пробег, няма как да не отбележим, че M5 изглежда в абсолютно перфектно състояние на снимките. Боята в цвят „диамантено черен металик“ е безупречна, 17-цоловите джанти (Styling 21) са в идеално състояние, интериорът, комбинация от „текстил Motorsport/алкантара Amaretta в сребристосивo“ не е износен – a по уредите няма изгорели пиксели. Разбира се, комплектът инструменти е пълен и неизползван. Поради редовната поддръжка не може да става дума за щети от застояване. Накратко: 28-годишното М5 изглежда така, сякаш току-що е излязло от шоурума.
M5 E34 се предлагаше и като Touring
BMW E34 е второто поколение на M5 след E28 и се произвежда в периода между 1988 и 1995 година. Предлагано е в две версии: от 1988 до 1992 г. само като седан с 3,6-литров редови шестцилиндров двигател (S38B36) с 315 к.с. и въртящ момент 360 Нм. През пролетта на 1992 г. се появява преработена версия с работен обем от 3,8 литра (S38B38), 340 к.с. и 400 Нм. Освен това M5 за първи път е налично като комби. Touring обаче не се оказва много търсен, така че от него са направени едва 891 бройки. Малко преди края на производството M5 е обновено още веднъж. Новост са 6-степенната скоростна кутия (преди това – само 5-степенна), по-големите спирачки, 18-цоловите джанти и активното окачване, което вече е част от стандартното оборудване.

Надежден, но рядък редови „шестак“
През 1992 г. като ново BMW M5 E34 е струвало 120 000 марки. С допълнително оборудване като алармена система, електрически люк, автоматичен климатик, радио BMW Business със CD-чейнджър за шест диска, Hi-Fi аудиосистема и електрическо регулиране на седалките цената на това M5 E34 е надхвърлила 135 000 марки. Днес най-евтините екземпляри от модела струват от около 40 000 лева. Интересно е, че много от екземплярите на пазара са на повече от 200 000, понякога дори на над 300 000 километра. Това доказва, че редовият шестцилиндров двигател е надежден – при правилна поддръжка. Нещо, което не можем да кажем за V10, поставян на по-новите М5. Проблемът с E34 M5 е, че от това поколение на модела почти не са останали читави екземпляри.

По-скъпо от ново M5 Competition
Ето защо на практика ново M5 E34 на едва 1983 километра трудно може да бъде открито втори път. Това уникално предложение за колекционери има своята цена: от „Jansen Classische Automobile“ са обявили 309 800 лева за 28-годишното M5. Между другото: това е с около 50 000 лева повече от стойността на ново BMW M5 Competition (F90) с 625 к.с.