2020
Почитателите на американски автомобили често се подиграват с произвеждания между 1993 и 2002 Chevrolet Camaro четвърто поколение. Те не уважават нито заоблените му форми, а и не го възприемат насериозно с V6 под предния капак. Дали обаче „янкито“ заслужава всичко това? Предложеният на търг Chevrolet Camaro Z/28 от 1995 определено не…
Преди всичко заради „чудовищния“ V8 под предния капак на драгстера. Агрегатът тъкмо е получил „свежи“ сегменти и бутала и на практика цялостна ревизия на двигателя с нови мотовилки, мотовилкови лагери и обработени по метода на CNC-фрезоването цилиндрови глави. В списъка с подобрения по мотора влизат повдигачи на клапаните от T&D, програмируема система за впръскване на горивото и всмукателен колектор Edelbrock. В нормален режим автомобилът без проблем генерира 800 к.с. А когато бъде активирана 2-степенната NOS-система, „конете“ биват увеличени до умопомрачаващите 1600, изпращани към задните колела. Това са цели 100 конски сили повече, отколкото при Bugatti Chiron! За предаването на мощността се грижи автоматична трансмисия ТН400 – по принцип тя е предназначена за тежки пикапи и бусове на GM. Скоростната кутия е оборудвана със специален хидротрансформатор.
И за да се „изстрелва“ Camaro възможно най-бързо, когато светофарът за драг светне зелено, неговите тунери са му поставили т.нар. Transbrake, тип Launch Control. С помощта на Transbrake в спряло положение пилотът може да активира едновременно първа и задна предавка. Когато човекът зад волана се стреми да постигне оптимални за светкавичен старт обороти, нито се налага той да държи спирачния педал с левия крак, нито се получава нежелан бърнаут. С натискане на бутон Transbrake бива освободена и автомобилът се „катапултира“ напред.

Специално оборудване за безопасност
Разбира се, в борбата за десети от секундата Camaro-то няма как да има нещо общо с кола за всекидневието. По машината почти няма част, която да не е била преработена. На пръв поглед впечатление прави огромният въздухозаборник на предния капак. Той изглежда не по-малко атрактивно от огромното антикрило в удължената задна част. Много от частите по каросерията не са изработени от ламарина. Помислено е и за сигурността: пилотът е защитен от ролбар, а състезателна седалка с подходящите колани го придържа оптимално. Wheelie Bars (стойката с колелца) отзад предотвратява прекомерното повдигане на предницата при старт. Спирачки с компоненти от въздухоплавателната индустрия и парашут трябва да осигуряват оптимално отрицателно ускорение. Накрая остава отворен въпросът за цената. Към момента най-високата предложена сума е 32 000 долара (ок. 57 600 лв.). Но тъй като в проекта са „наляти“ четвърт милион долара, вероятно собственикът на автомобила се надява на повече…