2016
Въпреки че имат навика да поддържат редовно колите си чрез смяна на масло, филтри и други части, шофьорите обръщат много малко внимание на поддръжката на гумите. Трите най-разпространени лоши навика са изключително малката дълбочината на протектора, неправилното налягане и погрешното използване на зимните гуми през лятото. Те създават сериозни заплахи за безопасността, тъй като подходящите гуми са едно от най-важните условия за безопасност на автомобила.
В повечето европейски страни по закон летните гуми трябва да имат минимална дълбочина на протектора 1,6 мм. При този минимум обаче гумите вече не са безопасни. Рискът се увеличава рязко, когато дълбочината на протектора слезе под препоръчвания от повечето производители минимум от 4 мм.
Нерядко шофьорите продължават да използват своите зимни гуми през лятото. Но тъй като по-меката им каучукова смес и протекторът им са предназначени само за зимни условия, сцеплението им на мокра настилка през лятото е далеч от изискваното ниво за летните гуми. Тестовете показват, че дори на мокра настилка спирачният път на зимните гуми е приблизително 20% по-дълъг в сравнение с този на летните. Освен това по-меката каучукова смес ги прави по-нестабилни от летните гуми, в резултат от което тежко натоварената кола може да се наклони при внезапна маневра на пътя.
Третото важно условие за безопасността е налягането на гумите. Шофьорите трябва постоянно да проверяват налягането, най-малко веднъж в месеца, особено по време на летните горещини. За максимално натоварена кола налягането на гумите трябва да се увеличи с 10-15% от нормалното налягане. Когато проверяват налягането, шофьорите трябва да се уверят, че гумите са студени, и да не извършват проверката непосредствено след шофиране.
Удължете живота на гумите, без да похарчите и стотинка
Шофьорите могат лесно да удължат трайността на гумите, като променят своя стил на шофиране. Важно е да се разбере, че хората като цяло са запазили същите навици при шофиране както преди 10 или 15 години, но оттогава технологиите са се променили значително.
„Днес и най-малката кола за градско шофиране е много мощна. Системите за контрол на сцеплението (TCS) и други подобни функции са все по-разпространени. В наши дни шофьорите разчитат все повече на тези системи, което увеличава натоварването на гумите по време на шофиране. Скоростта при завиване например може да се увеличи” – обяснява Мати Мори, Директор техническо обслужване на клиенти на Nokian Tyres.
Освен спокойното шофиране, хората трябва редовно да сменят местата на гумите между предния и задния мост. Предните гуми се износват средно два пъти по-бързо от задните. Затова е препоръчително да разменяте местата им на всеки 8000 километра. И отново, правилното налягане във всяка гума е жизнено важно. Важно е да се разбере, че налягането на въздуха в гумите, препоръчвано от автомобилните производители, обикновено набляга на комфорта при шофиране. Увеличаването на налягането на гумите обаче има няколко предимства.
„Когато увеличите налягането над препоръчваното от производителя на автомобила, гумата става по-твърда и по-малко гъвкава. Колкото по-малко гъвкава е гумата, толкова по-малко топлина се отделя на повърхността ѝ. А това позволява на гумата да издържи по-дълго време. Няма ясно правило за оптималното превишение на налягането – то зависи много от ситуацията и автомобила. Увеличаването на налягането с около 0,2 бара обаче няма да има неблагоприятно влияние и ще ви даде няколко предимства” – обяснява Мори.
Освен удължаването на експлоатационния срок, превишеното налягане подобрява стабилността и допринася за намаляване на съпротивлението при търкаляне на гумата, което води до икономия на гориво. Единственият недостатък е леко пониженият комфорт при шофиране. Затова шофьорите трябва да обмислят възможността да поддържат гумите си напомпани малко повече.
Въпреки всичко шофьорите трябва да знаят, че всяка гума накрая се износва. При модерните гуми обслужването е необходимо усилие, когато целта е да се намали разходът на гориво и да се повиши безопасността. Висококачествените гуми с ниско съпротивление при търкаляне могат да спестят над половин литър гориво на 100 км, а доброто сцепление на мокра настилка може рязко да повиши безопасността.