2021
Skoda Octavia печели точки с техника на концерна от Волфсбург и като комби с много място. Къде обаче са слабите места на модела? Octavia II и III в проверка на употребяван автомобил!
Практични в ежедневието, разумни до мозъка на костите си: семействата ценят Skoda Octavia – най-вече като употребяван автомобил.
Skoda Octavia III (модел 5E)
Период на производство: 2012 до 2020 г.
Двигатели: 86 к.с. (1.2 TSI) до 230 к.с. (2.0 TSI RS)
Цена: от 11 000 лв.
Сигурност на пасажерите (Euro-NCAP-краштест 2013): 5 звезди
Това представлява: майсторът на пространството на Skoda, в който се крие техника на Golf. Именно нея получава Octavia в началото на 2013 г., спестява 100 кг тегло и добавя още място. Благодарение на изключителната си дължина от 4,67 метра седанът побира от 590 до 1580 литра багаж. Комбито – дори от 610 от 1740 литра. Въздушни възглавници за главите, странични въздушни възглавници и такива за коленете, както и ESP са серийни. До средата на 2013 г. в предния капак освен това е интегрирана система за разпознаване на пешеходци.
Това може: да бъде по-изгоден от VW, като е не по-малко солиден. Пълноценният семеен автомобил със стегнато тапицирани седалки и стегнато окачване – така пътуването на дълги разстояния не се превръща в мъчение. В продължителния тест на AUTO BILD през 2016 г. Octavia Combi финишира с оценка 5+. Клиентите могат да избират между турбобензинови агрегати (TSI, 3- и 4-цилиндрови, до 230 к.с.), мощни дизелови двигатели (TDI, до 184 к.с.), задвижване с метан (1.4 TSI G-TEC), механични и DSG-трансмисии, както и предно и задно задвижване.
Това създава ядове: придърпващите DSG трансмии, дефектните съединители (отделни случаи), неравномерно нанасяне на боята (рядко).
Skoda Octavia II (модел 1Z)
Период на производство: 2004 до 2012
Двигатели: 75 к.с. (1.4) до 200 к.с. (RS)
Цена: от 3200 лв.
Сигурност на пасажерите (Euro-NCAP-краштест 2004): 4 звезди
Това представлява: не може да се сравнява с първата Octavia. В техническо отношение моделът е сравним с Golf V. От него е и финото многораменно задна окачване. Пространството за краката отзад е увеличено – също както и вместимостта на багажника (560-1350 л, комбито 580-1620 л). Въздушни възглавници за главите, страничните въздушни възглавници и такива за коленете са серийни, а ESP се доплаща в базовата версия. Недостатък: новото поколение е не само по-добро, но и за съжаление по-скъпо. По тази причина старият вариант се предлага до 2010 г. като „Tour“.
Това може: предлага повече от масова стока под капака: от примерен семеен автомобил с 1.2-литров TSI-мотор и 105 к.с. до спортна алтернатива с името Octavia RS с 200 к.с. (дизел: 170 к.с.) – изборът е изключително голям. От 2006 до 2012 се предлага и моделът Scout – разполагащ с 4х4 задвижване мек вариант на офроудър като част от семейството на Octavia. От фейслифта през 2009 – познава се по изтеглените фарове – се предлагат все повече модерни двигатели като TSI-бензинови и Common-Rail-дизелови.
Това създава ядове: дефицитите по отношение на лака и изработката. Ксеноновите фарове имат склонност да се развалят, а освен това се срещат и повредени уплътнения на вратите, проблеми с ангренажните вериги при TSI двигателите и запушени AGR-клапани.
Оценка на TÜV
Окачване
И двете поколения на Octavia правят лошо впечатление с честите счупвания на пружините. По-солидни са окачванията на колелата и полуоските. При първия технически преглед се съобщава и за дефекти в управлението. Ръждата не създава ядове.
Светлини
Ядове създават преди всичко изместените къси светлини и предното осветление. По-старото поколение пък показва повече дефекти при задните светлини и мигачите.
Спирачки
Octavia III се представя направо образцово по отношение на спирачките – включително и ръчната. При предшественика на модела квотата на грешки е по-висока. Иначе спирачните тръбопроводи и маркучи са на високо ниво. Разбира се, че износени спирачни системи също се срещат, но са под средното ниво до четвъртия технически преглед.
Екология
Семейният автомобил не е съвсем екологичен. Ауспуховата уредба на Octavia III е убедителна. По-старият модел има някои дефекти, но те са в рамките на поносимото. При теча на масло и двата модела са под средното ниво на повреди. 9-годишните се провалят редовно на техническите прегледи.
ИЗВОД
Skoda Octavia обединява най-атрактивното от двата свята: техника на Golf от Волфсбург и цени от Чехия. Най-силният му коз е щедрото място. Заинтересованите семейства трябва да проверят преди покупка изправността на пружините на окачването. И при двете поколения на Octavia наличието на технически преглед означава изправни спирачки и светлини.