Пробегът с едно зареждане на електрическа Kia пада с 35 процента след 100 000 км (ВИДЕО)

2304
2022

Когато човек се насочи към покупката на употребяван автомобил, има един фактор, който е много рисков – и това е колко още ще изкара батерията. Особено при автомобили с по-стари батерии, трябва да бъдем особено внимателни – както доказва проведен наскоро тест.

Известният Youtuber и експерт по електромобилите Бьорн Нилан изпробва 7-годишна Kia Soul на ток, за да установи в какво състояние е нейната батерия, както разкрива уебпорталът InsideEVs. Резултатът: от първоначалния капацитет между 26 и 27 кВтч са се „изпарили“ около 35 процента заради т.нар. Degradation на клетките на батерията. По този начин пробегът на автомобила с едно зареждане е спаднал с цели 100 км. Използваемият капацитет на батерията се е „свил“ едва до 17 процента, което отговаря на влошаване с около 5 процента на година.

При това автомобилът е бил едва на 100 000 км – пробег, при който повечето съвременни бензинови или дизелови автомобили все още не биха се сблъскали с тежки проблеми по двигателя или трансмисията. Сега Youtuber-ът Бьорн Ниланд се пита как производител като Kia реагира на изнесените данни – тъй като изпробваният Soul EV още бил с гаранция на батерията (7 г. или 150 000 км).

В коментарите под видеото други притежатели на същия модел електромобил също се оплакват от драстично намаляване капацитета на батерията. При някои екземпляри тя дори била сменена по гаранция. Не е ясно какъв процент от всички екземпляри Soul EV са засегнати от сериозния проблем. Един от факторите за влошаване състоянието на батерията явно е броят бързи зареждания, при които клетките биват натоварени сериозно – ето защо автомобилните производители препоръчват подобен тип зареждания да бъдат избягвани.

Това потвърждава и Маркус Дюсман, председател на Управителния съвет на Audi AG, в интервю пред NZZ. „Системата е настроена така, че клиентът винаги може да предприеме бързо зареждане с висока мощност. В интерес на истината, клиентът трябва сам да реши. Който винаги зарежда на 100%, поставя батерията в изключителен стрес в края на зарядния процес. Батерията със сигурност ще издържи по-дълго, ако през повечето пъти се зарежда на 80%. По този начин клиентът може сам да повлияе върху дължината на живота й.“

Макар че в последните години производителите на електромобили подобриха значително батериите си, преди покупката на автомобил на ток втора ръка трябва да бъдем много внимателни. Защото смяната на „изцедена“ батерия може лесно да се окаже по-скъпа от стойността на самия електромобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин