При Таycan вече не се гледа максималната скорост на движение… а на зареждане (ТЕСТ)

0602
2024

Новото Porsche Taycan иска да се превърне в олимпийски шампион по отношение на зареждането

Lucid отляво, Rivian отдясно, а между тях Tesla, докъдето ти стига погледът – за Кевин Гиек районът на Лос Анджелис е като леговището на лъва. Защото Гиек е ръководителят на моделното семейство Porsche Taycan – а никъде другаде неговите конкуренти не са толкова силни, колкото тук.

Но Гиек не се поддава на тревоги, а уверено и изпълнен с оптимизъм шофира своя спортен седан от Щутгарт на юг към Ориндж Каунти. Мъжът е зад волана на „новия“ – или по-скоро, сериозно модифициран Taycan, който ще бъде пуснат на пазара тази пролет. След почти четири години и около 150 000 продадени бройки моделът беше поизостанал зад Tesla, Lucid и китайците от Nio и компания и сега трябва да компенсира това.

И докато при фейслифта дизайнерите се въздържат от промени до такава степен, че маскировъчно фолио е било необходимо само около фаровете и задните светлини, за да привлече вниманието ни върху новостите, що се отнася до техниката, е направено много: „Правим огромен скок при пробега и показателите при зареждане“, разкрива колегата на Гиек Щефен Кристиан, на когото е позволено да похарчи почти две трети от бюджета за разработката само за тези две направления: „По-високо, по-бързо, по-далеч“: олимпийската харта бива отразена в по-висока мощност при зареждане, по-бързо зареждане и по-голям пробег.

Тест на пробега на новото Porsche Taycan

Самият Кристиан не иска да разкрива точните цифри малко преди премиерата на фейслифта. Но той смело ми предоставя мястото на водача на своя Taycan 4S при „кръгчето“ за тест на пробега от Лос Анджелис до Сан Диего и обратно – дистанция, което не би била възможна при актуалния модел с пробег 510 километра без спиране за зареждане. Защото дори при благоприятните калифорнийски температури и ниското ограничение на скоростта по магистралата, вероятно зарядът щеше да свърши най-много след 400 километра.

Но след като благодарение на нова клетъчна химия Гиек, Кристиан и техните колеги подобряват мощността на голямата Performance-батерия, повишaват ефективността на задвижването чрез „отцепване“ на предната ос, прилагат по-мощна рекуперация, намаляват леко теглото въпреки новите екстри и преди всичко оптимизират аеродинамиката, навигацията в очевидно почти непроменения кокпит показва прогнозно ниво на заряд на батерията минимум 7 процента за маршрут над 500 километра до въведената дестинация. „Само нашите нови аеродинамични джанти осигуряват на Taycan с до 40 километра по-голям пробег“, ентусиазирано обяснява Кристиан.

Почти две трети от бюджета за разработка на обновения Taycan са инвестирани в увеличение на пробега.

И така, прототипът излиза от гаража на хотела, проправя си път през натоварения трафик около летището и след това се устремява на юг по Interstate 5, а шофьорът гледа с недоумение показанията за пробега и нивото на заряд на батерията, които изглеждат като замръзнали за доста дълго време и се променят едва след няколко яки „настъпвания“ – без които не може да мине шофирането на Porsche по принцип. А стимулът при мен е още по-силен, защото очевидно при фейслифта мощността е вдигната значително.

Въпреки че тук никой не се бори за рекорд по изминати километри, а инженерът на пасажерската седалка дори ме подканва да се поразходим допълнително по мексиканската граница, Taycan достига повратната точка в пристанището на Сан Диего след 288 километра с ниво на заряд точно 50 процента и оставащ пробег 244 километра. Сега Щефен Кристиан вече очаква с нетърпение пътя обратно. След впечатляващото тестово шофиране няма да се прибираме директно в хотела – техническият специалист държи да остане с мен на зарядната станция. Именно там Taycan трябва да разкрие, че е олимпийски шампион.

Porsche Taycan с нова графика в централния дисплей

И така, ние се връщаме и Кристиан насочва вниманието ми към новата графика в иначе умерено модифицирания централен дисплей, за да ме зареди с настроение. Освен заряда към момента, сега мога веднага да видя температурата на батерията, максималната мощност при зареждане и „прозореца“, в който батерията би могла да се „пълни“ на високата мощност. Колкото по-голям става този прозорец, толкова по-широка става усмивката на лицето на Кристиан.

Новото Porsche Taycan иска да стане олимпийски шампион в дисциплината на зареждането.

Когато 200 километра по-късно включвам прототипа в 350-киловатовата зарядна станция на Electrify America с оставащ заряд от осем процента, разбирам защо техническият специалист е искал да остане с мен. Преди мощността при зареждане достигаше максимум до 270 кВт, сега стойността се изкачва до 280, 290, 300, 310 кВт първите 1-2 минути, докато накрая „замръзва“ на 322 кВт. И вместо само за кратко да стои на този връх, Taycan поддържа високата мощност в продължение на няколко минути. Едва при достигане на 60 процента мощността се връща към нормалните си стойности, а до заветните 80 процента изминават само 16 минути. Предшественикът щеше да има нужда от минимум шест минути повече, казва Кристиан и щастливо дърпа кабела – това, което следва, е твърде скучно за него.

На зарядната станция постигаме максимална мощност на зареждане до 322 кВт.

Разбира се, особено при марка като Porsche, все още изглежда странно, че инженерите се хвалят с по-висока скорост на зареждане вместо на движение – все пак обаче в света на електрическата мобилност на дълъг път пръв пристига не този, който е „препускал“ с по-високо темпо, а този, който е висял по-малко на зарядната станция. И все пак: хората от Цуфенхаузен не забравят откъде идват: защото техният тестов пилот постигна време от 7:07,55 минути на Нюрбургринг – рекорд за електрически модел с четири врати.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин