При този VW Phaeton W12 загубата на стойност е 300 хил. лева!

2201
2025

Цената на този VW Phaeton W12 като нов е била над 340.000 лева. Днес обаче луксозната лимузина се предлага на изгодна цена!

С Phaeton VW искаше да конкурира луксозни лимузини като BMW Серия 7 и Mercedes S-класа, но замисълът на хората от Волфсбург не се получи: въпреки най-модерните технологии и общо четири фейслифта, Phaeton се оказа тотален бизнес провал. Днес луксозният лайнер вече се предлага на пазара на употребявани автомобили на цени, стартиращи от 6-7 хил. лева. Разбира се, за тези пари ще получите лимузината в „насипно“ състояние – но дори и при по-читавите екземпляри трябва да внимавате поради разходите за поддръжка!

И до ден-днешен VW Phaeton поляризира мненията. За някои хора той не е нищо повече от Passat в XXL-размер, но за други се оказва доста примамлив като употребяван, верен на мотото „много автомобил за малко пари“.

Когато Phaeton беше пуснат на пазара през 2001 г., очакванията на VW бяха високи. За да оцелее в битката срещу Mercedes S-класа и BMW Серия 7, флагманът на компанията беше натъпкан до козирката с върхови технологии. Хората от Волфсбург се гордееха изключително много с климатика, който не създава течение. Но продажбите оставаха доста под очакваните още от самото начало – и затова Phaeton беше спрян от продажба в САЩ още през 2006 г. Най-скъпият VW на всички времена се оказа истински провал!

Със своите 5,18 метра дългата база „надстърча“ стандартната с около дванадесет сантиметра – а увеличеното междуосие осигурява повече място за краката отзад.

Версията за Германия беше подложена общо на четири фейслифта до 2016 г., но в крайна сметка VW достигна под 85 000 реализации на Phaeton в световен мащаб общо за 15 години. А според запознати компанията генерирала загуба около 56 000 лева за всеки продаден екземпляр от модела. Phaeton беше любимецът на Фердинанд Пийх – но не и на клиентите.

Лимузината не е особено популярна и на пазара за употребявани автомобили. През последните години се продадоха голям брой Phaeton-и на смешни цени. Със загуба на стойност в 6-цифрено изражение се сблъскаха немалко собственици на скъпия VW. Напоследък цените на пазара на употребявани автомобили поне донякъде се стабилизираха, което се дължи и на намаленото предлагане. Много Phaeton-и се оказаха „убити от каране“, сменили по 5-6 собственика.

VW Phaeton W12 от средата на 2005 г. с мощност 450 к.с.

Да търсиш добре поддържан Phaeton втора или най-много – трета ръка, е като да търсиш игла в купа сено. 3-литровият дизел, който генерира между 225 и 245 к.с. (в зависимост от годината на производство), е изключително популярен в Германия. Изпълненията с големите двигатели V8, V10 и W12 са по-редки и обикновено застояват повече по автокъщите, защото повечето клиенти ги избягват заради високите експлоатационни разходи.

Но при Phaeton така или иначе те няма как да бъдат ниски, затова си струва да помечтаете за екземпляр с изискан W12-цилиндров агрегат и 450 к.с. Още с пускането на пазара през 2001 г. VW предлага Phaeton с престижния 12-цилиндров двигател, тъй като неговите конкуренти също използват такъв тип моторизации. Първоначално 6-литровият W12 във Phaeton генерира 420 к.с. и 550 Нм, а от средата на 2005 г. – 450 к.с. и 560 Нм. И двете версии винаги са били комбинирани с 4Motion задвижване на четирите колела и петстепенна автоматична скоростна кутия.

6-литровият W12 практически изцяло изпълва моторния отсек на Phaeton. При всички положения ремонтите по задвижващия агрегат ще бъдат скъпи.

С идването на моделна година 2011 големият бензинов агрегат обаче е изваден от гамата без да получи наследник – но поне остава в продажба значително по-дълго от 5-литровия V10 дизел, спрян от производство още в края на 2006 г. Познавачите разпознават W12 по четирите ауспухови тръби, с каквито обаче биват оборудвани и автомобили с по-малки двигатели като тунинг.

Но да се върнем на W12. Изключително запазен екземпляр от тази версия е обявен за продажба в германския град Ерфурт от автокъщата iconcars. Става въпрос за VW Phaeton W12 2009 г. дълга база с четири отделни места и разточително оборудване. Историческа справка показва, че през 2009 г. VW Phaeton W12 струва минимум 230.000 лева, а удължената версия с четири отделни места излиза около 251.000 лева, което я превръща в най-скъпия Phaeton изобщо.

Entertainment-система отзад, отделни седалки, разширен пакет „кожа“ и голям брой екстри от отдела за индивидуализации: този Phateon е с абсолютно всички екстри.

Естествено, и базовата модификация предлага много, както подобава на луксозна лимузина – биксенонови фарове, боя металик или перла, 18-цолови джанти, седалки с 18 вида настройки и функция за масаж – всичко това е стандартно за W12.

Въпреки това първият притежател на автомобила е извадил още почти 100.000 лева за екстри в представения от нас GP2 Phaeton (GP е означението на фейслифта), което е еквивалентно на стойността на два добре оборудвани Golf-а навремето.

Цена като нов – над 340.000 лева

Няма как да обърнем внимание на целия списък с опции, затова ще се фокусираме само върху няколко акцента: Navi RNS810 (5500 лева), адаптивен темпомат (4430 лева), керамични спирачки отпред (достъпни само за Phaeton W12 срещу доплащане 8150 лева), мултимедия от висок клас с Entertainment-система отзад (16.000 лева), аудиосистема Dynaudio (5000 лева), специален цвят Pianoschwarz (5100 лева) и печка (3000 лева).

Към тях са добавени и многобройни екстри от отдела Individual, например облечена в кожа кора отзад, облечен в алкантара таван, панел за контрол на климатика с кожено покритие и уникална система на седалките (всяка от тях в бежово), уникални стелки в цвят „антрацит“ и т.н. Всичко това изстрелва каталожната цена на този вероятно уникален Phaeton до сума, надхвърляща значително 340 хил. лева.

На този стикер са упоменати всички екстри от Volkswagen Individual. Но те се оказват толкова много, че една лепенка не е достатъчна за всички!

Луксозната лимузина е имала двама предишни собственици и сега се продава на пробег около 186.000 км. Първата регистрация е от Волфсбург – така че колата може да е била използвана от висшия мениджмънт на Volkswagen, преди да замине за Лихтенщайн.

Въпреки многото километри, на снимките автомобилът изглежда отлично. Повреди или следи от износване не личат абсолютно никъде (освен по остарялата хартия на лепенките). За дилъра, който продава автомобила, има отлични отзиви, и самият той я представя като „много добре поддържана“, а светлият интериор дори бил „като нов“.

Близо 50 хил. лева за употребявания Phaeton

Обявената цена е 24 999 евро (ок. 50.000 лв.), което прави този Phaeton W12 един от по-скъпите на пазара. Най-евтините 12-цилиндрови екземпляри се предлагат за под 20.000 лева, но като цяло броят на автомобилите с най-големия мотор е доста ограничен. Грубите сметки показват, че загубата на стойност при конкретния екземпляр за последните 15 години е около 300.000 лева, или по 20 хиляди годишно. Иначе въпросният W12 дори ще дойде при следващия си собственик с 12 месеца гаранция. В края на краищата, няма лошо човек малко да помечтае…

Извод

Toзи Phaeton с 12-цилиндров двигател и вероятно уникално оборудване със сигурност е привлекателен. С оглед на прозрачната историята, гаранцията и загубата на стойност от 300.000 лева, офертата изглежда доста изкустително. Навремето Phaeton беше пътеводна светлина за VW – a aвтомобили като него няма да има никога повече.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин