Преходът към електромобили ускори затварянето на заводи в Германия

1208
2024

Спадът в продажбите на електромобили създава проблеми за бранша. Заводите не работят на пълен капацитет – и компаниите вече се борят с последствията от този проблем

Намаляването на продажбите, особено на електрическите автомобили, създава проблеми за автомобилния бранш. Производствените мощности оползотворяват много малка част от капацитета си – и поради тази причина за първи път цял завод на Audi може да бъде затворен – а същата съдба може да сполети и други. „Всеки производител трябва да прецени колко е необходимо да произвежда и къде производствените мощности могат да бъдат изградени на възможно най-ниски цени“, казва експертът по автомобилен бизнес Щефан Брацел от Center of Automotive Management (CAM) в Германия.

Заводите работят на две трети от пълния си капацитет

Средно заводите на Volkswagen, BMW, Mercedes и компания в родината си са били заети на малко повече от две трети от капацитета си през миналата година. Това става ясно от оценка на компанията за анализи Marklines, направена по поръчка на dpa. Според информацията всички заводи в съвкупност заедно биха могли да произвеждат 6,2 милиона автомобила на година. За последен път обаче този брой беше е достигнат (почти) през 2011 г., когато в Германия са направени почти 5,9 милиона МПС. През 2023 г. оттам са излезли само около 4,1 милиона МПС. Според Асоциацията на германската автомобилна индустрия (VDA) около три четвърти от тях са били предназначени за износ.

Спад в производството с 9 процента

Това отново е значително повече в сравнение със слабите предишни години, когато пандемията и липсата на части временно намалиха производството до 3,1 милиона МПС. Но е по-малко от онези 4,7 милиона, които бяха реализирани през 2019, последната година преди коронавируса. А през първата половина на 2024 г. нещата отново тръгнаха надолу. Според VDA в Германия между януари и юни са произведени 2,1 милиона автомобила, с 9 процента по-малко в сравнение със същия период на 2023 г.

Големи разлики между различните заводи

Данните на Marklines разкриват големи разлики между различните заводи. Докато през 2023 г. Porsche Щутгарт работи почти на 100 процента от капацитета си, а Audi Инголщат и BMW Мюнхен се представят само една идея по-зле (на 90 процента), Opel Айзенах не постига дори 30 процента от максималното си възможно производство. Няколко други големи завода – в т.ч. тези на VW във Волфсбург и на Mercedes-Benz в Зинделфинген, успяват да изпълнят само около половината от капацитета си. Заводът на Tesla в Грюнхайде (близо до Берлин), отворен през 2022 г., работи на 51 процента.

Затваряне на заводи – за първи път от 2014 г.

Първи производители на автомобили вече започнаха да изпитват проблеми. Ford обяви още през 2022 г., че ще затвори завода си в Заарлуис към края на 2025 г. Сега Audi Брюксел също е на ръба да спре да функционира. Същата съдба може да застигне и Стъкления завод в Дрезден, за който VW не крие плановете си да преоборудва за различен тип производство, което няма да включва цели автомобили. Последният път, в който голям завод за автомобили в Германия беше затворен, беше преди десет години – през 2014, когато Opel спря дейността си в Бохум.

Без нощни смени

На други места производството просто е намалено: Audi отмени скъпите нощни смени в Инголщат и Некарсулм, същото направи и Volkswagen във Волфсбург, Емден и Цвикау. По този начин около една четвърт от капацитета не бива оползотворен. Планираното изграждане на допълнителен завод за електромобили в централата на VW във Волфсбург беше отменено. Плановете за нов завод за батерии на мястото на завода на Opel в Кайзерслаутерн също бяха замразени.

Локациите за електромобили – засегнати най-силно

Според Константин Гал от одиторската и консултантска компания EY обаче не можело да става дума за свръхкапацитет като цяло. Имало го, „но само тук-там“ – особено където се правят електромобили. „Просто защото търсенето, което някога беше очаквано, не беше достигнато.“ По отношение на автомобилите на двигатели с вътрешно горене нещата изглеждат съвсем различно. Все още за популярните модели в премиум сегмента трябва да чакате дълго. „При тях имаме всичко, но не и излишен капацитет.“

Не всички заводи подлежат на преоборудване

Преходът към електромобили обаче би могъл да се окаже пагубен за някои заводи, известни с дългата си история. Не всяка фабрика можело да бъде преоборудвана с нормални усилия, казва Гал. „Някои стари заводи просто ще трябва да бъдат затворени, защото в тях няма смисъл да се инвестира повече.“ Освен това повечето производители имат право да използват прехода към електромобили за въвеждане на по-високо ниво на автоматизация и за увеличаване на производството. „Тогава вероятно ще бъде възможно да се произвежда повече на съществуващите локации. В резултат на това броят на заводите ще намалее.“

Няма ръст

Експертът на EY не очаква скоро търсенето да се вдигне. „Със сигурност не очакваме значително увеличение на търсенето през следващите 24 до 36 месеца“, казва Гал. „В средносрочен план ще имаме излишен капацитет“. И едва ли в дългосрочен план в Европа щяло да има ръст, добавя браншовият експерт Брацел. „Европейският пазар по същество е наситен. Със сигурност няма да има голям ръст на продажбите.“ Едва ли можело да се очаква нещо повече от връщане към нивата отпреди коронавируса през 2019 г. „И вероятно това ниво ще бъде запазено през следващите десет години.“

Закриване на заводи за електромобили е малко вероятно

Брацел обаче не вижда опасност заводите за електромобили с неоползотворен капацитет да бъдат затворени. „Това също би било лудост.“ В края на краищата се очаква изградените наскоро мощности да се окажат необходими веднага щом търсенето на електрически автомобили отново се вдигне. „Просто трябва да се премине през тази критична за пазара фаза.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин