2022
Бъдещето на автомобилната индустрия е електрическо. И въпреки, че електромобилите ще допринесат за екологично бъдеще, не трябва да забравяме и обратната страна на медала. Заради електрифицирането на автомобилите е възможно да бъдат загубени стотици хиляди работни места, тъй като хората ще станат ненужни след навлизане на технологиите.
Служителите, които произвеждат бензинови двигатели, трансмисии, ауспухови уредби и други части, от които електромобилите не се нуждаят. Освен това производството на електромотори и батерии е значително по-просто в сравнение с различните задвижващи системи с двигател с вътрешно горене.
Браншът ще претърпи сериозна промяна, вероятно много служители ще трябва да си тръгнат. В САЩ наприер се очаква до 2030 г. да отпаднат 75.000 работни места в автомобилната индустрия. . По оценка на европейските автомобилни доставчици е напълно възможно до 2040 г. електрифицирането на бранша да доведе до загубата на 275.000 работни места.
Възможно е една част от служителите да бъдат наети в нови производства на електромотори и батерии за електромобилите, но за целта ще са необходими и масивни преструктурирания.
Ford планира да освободи 8000 служители
Според анализ на Boston Consulting Group преминаването към електромобили в Европа до 2030 г. ще доведе до необходимостта от 630 000 работни места по-малко в автомобилната промишленост и индустрията за доставки на части и компоненти за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Очаква се бумът на електромобилите да допринесе за създаването на 580.000 нови работни места – в производството на електромотори, батерии и инфраструктура.
Докато пък основната част от заетите в автомобилната индустрия ще трябва да напусне работните си места, някои нови браншове, които подпомагат електрификацията на автомобилите, щя имат необходимост от наемане на служители. Няма обаче гаранция, че новооткритите работни места ще бъдат подходящи за освободените от автомобилната промишленост. Все пак немалко от новосъздадените работни места са на други локации. Например заводите за батерии за електромобилите в Щатите са разположени далеч от досегашните фабрики за производство на автомобили. Освен това хората, които са работили в свързаното с двигатели с вътрешно горене производство трябва да бъдат преквалифицирани, което е свързано и с обучение. Така, че е възможно, докато се обучават за следващото поколение електромобили, да изпаднат от пазара на труда в бранша.
Тези съкращения вече са в ход: Ford планира освобождаването на 8.000 служители от отделите си за двигатели с вътрешно горене.
Макар и никой да не може да предвиди въздействията на електрическата революция,технологическата промяна в производството на автомобили ще доведе до промяна на ситуацията със заетостта в бранша.