2023
Колкото и мощни да са електромобилите, малко от тях са наистина спортни. Обикновено когато стигнете до някой път с много завои, достоен за скоростна отсечка, радостта от „чупещата вратове“ бива изместено от разочарование – защото електрическите автомобили често създават впечатление на изкуствени, без толкова директна връзка с водача – нещо просто им липсва. Спортният отдел N на Hyundai обаче иска да изпрати това усещане в историята с новия Hyundai IONIQ 5 N, който дебютира на фестивала Goodwood.
Визуално Ioniq 5 N изглежда наистина спортнo
Ioniq 5 N изобщо не се старае да крие природата си. Предната престилка е „нацепена“ от въздухозаборници, крилца и Aircurtains. Матовите оранжеви акценти правят спортния Ioniq 5, който е с пет сантиметра по-широк от стандартния, още по-впечатляващ. 21-цоловите джанти изглеждат много атрактивно – и са обути в гуми Pirelli P-Zero (275/35 R 21) със специална смеска. Зад тях се крие най-голямата спирачна система, която Hyundai е монтирал в историята си.
Отзад ни посреща голям спойлер на задния капак, комбиниран с триъгълна стоп светлина и дифузьор в долната част на бронята. Тази визия е наистина доста обещаваща! И тя определено отговаря на динамичните показатели на автомобила.
Каросерията на Ioniq 5 е допълнително усилена посредством специално лепило и нови точкови заварки. Стойките на батерията и двигателя също са станали по-устойчиви на усукване. Окачването е с нова настройка, подрамите са модифицирани, а кормилното управление е станало по-директно.
N модификации по кокпита
Седалки тип „корито“, спортен волан и специфични N графики отличават интериора на най-мощния Ioniq 5. Освен това Ioniq 5 N е настроен така, че да симулира 8-степенна автоматична трансмисия с два съединителя – при това с резки „удари“ при превключване и с оборотомер в арматурното табло. Hyundai-ят предлага и три различни акустични фона при шофиране – сред тях и този на ревящ четирицилиндров турбодвигател. А въпреки теглото от 2250 кг автомобилът се усеща много приятно!
Два двигателя с подобаваща мощност
Ioniq 5 N генерира до 650 к.с. в режим Boost и изпраща до 770 Нм към асфалта благодарение на два двигателя. Автомобилът трябва да ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди. Максималната му скорост е 258 км/ч.
Т.нар. „N-Pedal“ оказва съдействие за водача посредством рекуперация в завой. Новата охладителна система трябва да поддържа оптималната температура на батерията (с капацитет 84 кВтч) дори на пистата. Батерията също е станала по-голяма – не физически, а като капацитет. Актуалното поколение на модела побира до 77,4 киловатчаса, естествено, автомобилът разполага и с 800-волтова технология.
Тест на Нюрбургринг
На пистата Ioniq 5 N не ни приканва към дрифт – а към прецизно атакуване на завоите. Това е мястото, на което режимите за шофиране – познати от i30 и Kona – могат да разкрият своя истински потенциал. При режима „N Torque Distribution“ разпределението на мощността между предния и задния мост може да се регулира в диапазона между 90:10 и 10:90 процента, в зависимост от вашето настроение, т.е. да влизате и в режим на дрифт като при Kia. Окачването може да бъде настройвано в три режима на твърдост, а спирачките разчитат на 400-милиметрови стоманени дискове отпред. Както споменахме, 21-цоловите гуми са специална разработка на Pirelli за Hyundai.
Потегляме: Директно в режим N, c превключване в ръчен режим и с подобаващ саунд. Поради симулираните звуци на ДВГ, човек наистина си мисли, че кара i30 N. Има ги характерният „гърлен“ звук на двигателя с вътрешно горене и ауспухова система с клапи, мигането за превключване на предавките при 8000 об./мин., боботенето, припукването при бързо сваляне на предавките с междинна газ – просто не можем да повярваме колко изкусно ни заблуждава този електромобил!
Дори теглото от над 2 тона изглежда скрито умело. Ioniq 5 N се хвърля смело в завоите, излиза уверено от тях с подаване на газ в апекса и задницата „описва“ траекторията на завоя по най-фин начин. Бързо превключваме на шеста предавка, последно обратно на трета… момент, това наистина ли е електромобил?! XXL-спирачките също захапват здраво. Гумите и окачването не достигат лимита си за нашите три обиколки.
Но Ioniq 5 N се чувства добре и извън Нюрбургринг. В нормалните режими на шофиране при движение не се чува почти нищо, амортисьорите и пружините филтрират изискано неравностите. Дори с 265 км/ч на германската магистрала електромобилът се държи комфортно и уверено.
От пролетта на 2024 г. Ioniq 5 N ще се появи при дилърите на Hyundai – но все още няма данни нито за цените, нито за пробега.
Извод
Да, Ioniq 5 N не е лек. Но въпреки това е много спортен. Инженерите, разработили автомобили, определено са се справили много добре – и са създали електромобил, който може да спечели сърцето на човек с бензин в кръвта.