Преди 50 години българските автомобилисти стават балкански шампиони

0411
2024

След края на деветото Балканско рали, отборът на България става балкански шампион, което е достоен завършек на изпълнения със силни емоции спортен сезон през 1974 година. Освен нас, в надпреварата участват състезатели от Югославия, Румъния и Турция, но не и Гърция, която пропуска и осмото издание на ралито в Румъния през 1972 година.

Деветият балкански рали-шампионат е проведен на 2 и 3 ноември 1974 година на терито­рията на Югославия, стартът е даден в Скопие, финалът е в Охрид, а маршрутът, който е с дължина от 1027 км, включва шест скоростни отсечки и едно майсторско управление. Поради заледяване на пътя в някои планински участъци обаче, ръководството на ралито отменя втората и четвъртата скоростна отсечка и така остават само четири с обща дължина около 25 км, като три от тях са по асфалтова настилка и една – по макадам.

Състезанието преминава напрегнато и интересно. Участват 22 югославски екипажа, 10 бъл­гарски (отбори „А“ и „Б“), 6 румънски и 5 турски. Почти всички румънски автомобили са Renault 12 Gordini, турските са Murat 124, а при югославските отбори преобладава Zastava, докато българското участие се отличава с най-голямото разнообразие от марки и модели. Три от нашите автомобили са Renault 12 Gordini

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

(братя Чубрикови, Топлодолски – Илиев, Велев – Еленков), има едно BMW Alpina (Колев – Камбуров), два броя Wartburg 353 (Цинцарски –  Василев и Ди­мов – Бозов) и по един брой Škoda (Петков – Гурлев), Лада (Стоянов – Ненов) Жигули (Георгиев – Христов) и Trabant (братя Веселинови).

След края на 20-часовия маратон, и 10-те български екипажа успяват да завършат състезанието, като екипажът на Колев и Камбуров преодо­лява основната част от маршрута със счупен лагер на задното ляво коле­ло.

Победител в индивидуалното класиране става роденият в Марибор югославски състезател Алеш Пушник с Renault 12 Gordini, следван от турския екипаж Караманоглу – Улсан с Porsche Carrera, Илия и Кольо Чубрикови с Renault 12 Gordini, Колев – Камбуров с BMW Alpina, Арсич – Средович със Zastava 101 и Топлодолски – Илиев с Renault 12 Gordini. Останалите български екипажи се класират съответно: Велев – Еленков (8 място), Петков – Гурлев (13 място), Стоянов – Ненов (18 място), Георгиев – Христов (19 място), Христо и Пламен Веселинови (21 място), Цинцарски – Василев (23 място), и Димов – Бозов (25 място) от общо 31 завършили екипажа.

Балкански шампиони вклас до 850 куб. см стават братя Веселинови, които участват за първи път в международно състезание. Българският отбор е много добре представен и в клас над 1300 куб. см, където братя Чубрикови са втори, Колев – Камбуров трети, и Топлодолски – Илиев четвърти. В клас до 1300 куб. см второто място е за Петков – Гурлев. В отборното класиране начело е България, следвана от Румъния, Турция и Югославия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв