Преди 40 години „Чайка“ става ретро

2502
2024

Представителните лимузини с марката „Чайка“ стават известни пред широката общественост на Запад още през януари 1958 г., когато един от първите екземпляри от пробната серия, обозначен като „Э-2“, е показан на световното изложение Expo-58 в Брюксел. Серийното производство на модела започва през януари 1959 г., а премиерата му в България е чак след година и половина – по време на ХIХ Пловдивски панаир, проведен през септември 1960 г. Първите серии започват да се доставят у нас в края на същата година, като в рамките на следващите две десетилетия правителственият автопарк периодично продължава да се попълва с по няколко екземпляра „Чайка“ годишно, до спирането на нейното производство през 1981 г.

ГАЗ-13 е в редовна експлоатация у нас до началото на 1984 г., когато е взето решение всички екземпляри на модела, намиращи се в гаража на УБО, да бъдат бракувани. Това става със заповед от 26 февруари 1984 г. на тогавашния първи заместник-председател на Министерския съвет до Министерството на финансите и МВР с копие до ЦК на БКП и УБО, в която се нарежда: „Леките коли „Чайка“ ГАЗ-13, станали негодни за използване от гаражите на ЦК на БКП и УБО, да се бракуват и предадат в металургичния комбинат за претопяване.“

Това за щастие не се случва, лимузините са запазени и в началото на 1990 г. започва предварителната подготовка за тяхната публична разпродажба, за която има специално решение на Министерския съвет. За целта е създадена и специална комисия, която излиза със становище, че „голяма част от колите са излишни, значително стеснен е вече кръгът на тези, които биха могли да ги ползват.“ 

Така много от тях попадат в частни ръце и днес все още продължават да радват феновете с участията си в различни изяви на ретро клубовете в цялата страна.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин