Преди 20 години дебютира последният български тролейбус

0308
2024

Преди близо 20 години Столична община планира да започне доставката на модерни турски автобуси без двигател, които у нас да се оборудват електромотор и да се преобразуват в тролейбуси. Принципът е отработен още в средата на 80-те години, когато Румъния внася у нас каросерии на съчленени автобуси DAC, които тук се преработват в тролейбуси и се преименуват на DAC-Чавдар.

Предисторията на столичния тролейбусен транспорт е много дълга и разнообразна. Тя започва с пускането в експлоатация на първата на Балканите тролейбусна линия през 1941 г., която свързва югозападните квартали на София с Горна баня. През 1947 г. започва вноса на съветски тролейбуси МТБ-82, а през 1951 г. в столичния завод „6 септември“ е усвоено тяхното производство под името ТБ-51.  Между 1952 и 1956 г. у нас са изработени 71 такива тролейбуса, а през 1960 г., още 15.

Междувременно в много други български градове започват да се изграждат тролейбусни мрежи, като първата от тях е пусната в експлоатация Пловдив през 1956 година. Необходимостта от доставката на нови тролейбуси непрекъснато нараства и така в началото на 80-те години възниква идеята да започне производството на изцяло български тролейбуси на основата на модерните градски автобуси „Чавдар“ В 13-20 и В 14-20. Първият от тях е изработен само в един екземпляр и е показан на Пловдивския панаир през 1982 г. Две години по-късно там е представен и вторият, от който са направени два опитни екземпляра, но до серийно производство така и не се стига.

Междувременно още през 1983 г. по столичните улици са направени първите успешни опити с оригинални румънски тролейбуси DAC. Тогава е взето решение за внос на готови румънски каросерии от същия тип и оборудването им с импулсен тиристорен регулатор и управляващ блок, произвеждани в България, което се осъществява от завод „Чавдар“. Така заплануваното производство на български съчленени тролейбуси „Чавдар“ В 14-20 (базирани на румънско шаси от същия тип) е преустановено и на тяхно място в серийната гама на ботевградското предприятие идва DAC-Чавдар 317 Етр. Първият прототип е изработен през 1985 г., като между 1986 и 1988 г. у нас са доставени и оборудвани общо 143 автобусни каросерии DAC.

През 1994 г. на базата на „Чавдар“ 130 е направен прототип на тролейбус „Чавдар“ ТК-130 с тиристорно управление – първото, изцяло изработено с български компоненти.

Предвиждало се е неговото серийно производство да бъде организирано от „Трамкар“ с чешка комплектация. За разлика от румънските тролеи, които са с контакторно управление, нашите са с тиристорен регулатор, който допринася за много по-голяма икономия на ток, тъй като при движение по инерция връща тока към мрежата. За съжаление „Чавдар“ ТК-130 е поредният сполучлив проект, който по финансови причини не достига до серийно производство.

Осем години по-късно Столична община отново възобновява идеята, като този път за основа е използван е турски автобус Güleryüz Cobra GD 272. Първият прототип изработен по тази програма от „Трамкар“ е пуснат пробно през 2002 г. През 2005 г. са направени още два опитни образеца, с румънско електрооборудване, наречени TSN 2005, при които е използван модернизиран вариант на Cobra GD 272, модел 2003 г. Те са пуснати в експлоатация на 9 юни 2005 г., но скоро след това е взето решение за преустановяване на всички бъдещи опити за производството на тролейбуси на такъв принцип като неизгодни и икономически неефективни.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин