Преди половин век Словакия прави втората най-ниска кола в света

2706
2024

По времето на социализма хората мечтаят за нещо различно от това, което предлага автоиндустрията на Източния блок. През 70-те години обаче, тези които искат да карат спортно купе в Чехословакия, могат да си купят единствено Škoda 110 R, но някои от тях явно имат нужда от нещо повече. Така се появява GIOM 1. Това донякъде мистериозно име е в известен смисъл акроним на „Garaz 10 motoristu” (което може да се преведе като „Гаражът на десетте автомобилисти”). Автомобилът е дело на Франтишек Немек, който го изработва в личния си гараж в Пиещани, с помощта на девет свои приятели – студенти от политехническия институт, няколко опитни механици и един бояджия. Въпреки това, проектирането на GIOM 1 не започва изцяло от нулата. Създателите му използват готови компоненти и части, основно от Škoda 100/110. Каросерията е самоносеща, за окачването са използвани висококачествени амортисьори Koni, а предните спирачки са дискови на фирмата Girling. За ежедневна употреба колата се оборудва със стоманени джанти Škoda и гуми Barum, но за спортните събития те се заменят с леки алуминиеви джанти и гуми Dunlop.

Експресивната каросерия с форма на клин е проектирана от Франтишек Немек и Петер Чуди, който всъщност е истинският вдъхновител на целия проект. По онова време той е само на 22 години и въпреки че следва архитектура, редовно участва в различни конкурси за млади автомобилни дизайнери.   

За създаването на GIOM 1 са използвани и някои съвременни за тогавашната епоха технологии. Панелите на каросерията са направени както от листова стомана, така и от алуминий. Напълно скосеното предно стъкло е изработено по поръчка и залепено за каросерията. Освен това GIOM 1 е много нисък. Исторически източници сочат, че това всъщност е най-ниската кола, правена някога в Чехословакия – с височина само 960 мм. Може би единственият по-нисък от нея автомобил е прототипът Lancia Stratos на Bertone, който е висок 840 мм.

В проекта на Петер Чуди е обърнато специално внимание и на безопасността. Таванът е укрепен, има ролбар зад вратите, рамката на предното стъкло е подсилена, а оформлението на седалките също изпълнява защитна функция. Всички тези промени обаче правят шофирането малко сложно, когато става дума за водачи с по-сериозен ръст. Достъпът до двуместното купе се осъществява през конвенционално отварящи се врати.

GIOM 1 се задвижва от 1,0-литров двигател от Škoda 100, окомплектован с четиристепенна скоростна кутия. За състезанията, в които Франтишек Немек участва успешно, оригиналният двигател е заменен с четирицилиндров от Fiat 1600. Когато Петер Чуди започва разработката на автомобила през 1968 г., той е само на 17 години. GIOM 1 е завършен през 1972 г., а първото му публично показване става година по-късно.

През 1984 г. е създаден GIOM 2, който е последван и от други интересни творения. След 1989 г. Петер Чуди създава собствено дизайнерско студио, наречено GIOM Design.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин