Превъртането на километража вдига стойността на автомобила с до 25%

1903
2021

В различните страни хората сменят своя автомобил средно на всеки 3 до 5 години. Това означава, че е възможно да менят своята стара кола с нова от 2 до 3 пъти само за едно десетилетие. Но проблемът с превъртането на километражите не отшумява и това е една от главните причини, поради която хората губят значителна част от средствата си.

Измамите с манипулирането на пробега са едни от най-големите проблеми на вторичния пазар по целия свят. Самото установяване на престъпление и отговорността, свързана с превъртането на километражите, са изключително сложни от правна гледна точка. Въпреки това, тази притеснителна тенденция все още е фактор, който позволява на нечестни търговци да продължават да надуват цените на автомобилите си, докато правят очевидното – да манипулират пробега.

Най-голямата платформа за проверка историите на автомобили carVertical проведе проучване, за да установи километражите на кои коли биват манипулирани най-често. Повече от 570 хиляди доклада за автомобилни истории са анализирани с цел по-голяма точност в резултата. Въпросното проучване разкрива точно колко повече плащат водачите, когато си купуват кола, заради превъртането на километража.

Дизелите – по-често обект на манипулация

От всички доклади за автомобилни истории, изследвани през 2020, по-голямата част от измамите с пробега се наблюдават при дизелите, или иначе казано почти три четвърти (74,4 процента) от всички докладни за автомобилни истории с установени „корекции“ в пробега. Дизеловите агрегати обикновено са предпочитани от водачи, които ежедневно изминават по-големи разстояния. Това е и основната причина, поради която километражите на тези автомобили често биват превъртани на вторичния пазар.

При употребяваните бензинови коли не се наблюдават толкова измами с пробега – около 25 процента от всички установени манипулации се случват с бензинови двигатели. Все пак, в близко бъдеще тази тенденция може и да се измени, тъй като съотношението в продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили се е променило значително през последните години.

Измамите с пробега при електромобили и хибриди са рядкост, заемайки едва 0,6 процента от установените случаи на манипулация.

Както разкрива проучването на carVertical, в зависимост от възрастта и състоянието на даден автомобил втора ръка, връщането на километража може изкуствено да вдигне цената на екземпляра с цели 25 процента. Данните сочат, че цената на коли, внесени от САЩ обикновено могат да се покачат с до 6000 евро, а това се постига единствено чрез манипулиране на пробега. Без да е наясно с историята на автомобила, купувачът може излишно да плати няколко хиляди евро над реалната цена.

При по-старите автомобили манипулациите са по-чести

Според проучването, най-често манипулираните коли са тези, които са произведени между 1991 и 1995. Километражите на автомобили от тази възрастова група средно биват връщани с 80 хиляди километра.

Това не е изненадващо, предвид факта, че по-старите коли са по-евтини и по-лесни за поддръжка, в това число и по-лесни за манипулиране откъм пробег.

Показанията на автомобилите, произведени от 2016 до 2020, биват връщани средно с 36 хиляди километра. Въпреки това, последствията от такива измами при тях могат да бъдат няколко пъти по-лоши от тези при представителите на по-стари възрастови групи. Проучването открива, че понякога манипулациите с пробега могат да достигнат до 200 хиляди и дори 400 хиляди километра.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин