Праховите частици: фината заплаха за нашето здраве

0411
2021

От скандала с вредните емисии около дизелите азотните оксиди влизат във фокуса на екозащитниците и стават причина дори за забрани за шофиране. Експертите обаче смятат фините частици за по-голямата опасност

Фините частици не били проблем в Германия? Граничните стойности на ЕС от години биват „прегазени“ само в Щутгарт, но като цяло този тип замърсяване намалява. Обществената дискусия се върти преди всичко около азотните оксиди, които милиони дизели бълват във въздуха – и то в огромни количества. Какво излиза, че фините прахови частици (ФПЧ) не са проблем. Напротив.

В средносрочен план ще се справим с високите стойности на азотните оксиди. Чрез обновяване и електрификация на автопарка и ако това не е достатъчно – и със забрани за шофиране, както беше решено наскоро за Франкфурт.

Фините прахови частици обаче ще продължат да ни мъчат. 203 000 тона прахови частици с големина до 10 микрометъра са изпратени във въздуха на Германия през 2016. Това са цели 40 процента по-малко, отколкото през 1995. За последните 20 години най-вече транспортният сектор е намалил емисиите на „сажди“ – благодарение на евронормите и на филтрите за твърди частици.

Именно ФПЧ са една от причините за обособяване на екозони в големите градове

Въпреки това през 2017 около 30 000 тона РМ-10 замърсяване е дошло от транспорта и по-точно: от сажди на двигателя, материал от спирачките, гумите и пътищата (Tire and Road Wear Particles, TRWP) – всички те се смесват, в случая не е прието разделение. Емисиите на сажди от двигателите на вътрешно горене ще намалеят още повече, тъй като от септември дори на практика филтрите за твърди частици станаха задължителни и при новите автомобили с бензинов мотор. Учудващо е, но с увеличаването на броя на електромобилите нарастват и TRWP. Това разкрива производителят на гуми и други видове компоненти за автомобилната индустрия Continental. Причината: електромобилите са по-тежки, но въпреки това могат да ускоряват по-бързо от конвенционалните автомобили. Поради тази причина гумите се износват по-скоростно.

Фините частици са опасни. Колкото по-малки са те, толкова „по-дълбоко“ в нашето тяло могат да проникнат. Докато прашинките с големина от 10 µm могат да бъдат „хванати“ още от косъмчетата в носа ви, лигите и ресните на дихателните пътища, PM2,5-частиците достигат до дълбоки части на тялото като бронхи и алвеола. Ултрафиният прах или наночастиците (РМ0,1) могат да пробият дори клетъчните стени – и така да достигнат директно до сърцето или мозъка. „Фините частици могат да причинят инфаркт, инсулт или диабет“, предупреждава Ханс Дрекслер, лекар и президент на Германското дружество за трудова и екологична медицина. Още по-притеснителено е, че няма гранична стойност, под която са изключени увреждания за човека.

Гума с 1 мм оставащ профил е с над килограм по-лека от нова. Част от изчезналия материал се превръща във фини частици във въздуха, по-грубото остава по земята

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин