Прасета в космоса

1304
2017

При Citroën се завръща важен спътник: смелостта. Смелостта за серийни автомобили като DS4, DS5 и смелостта за студия като Tubik, която бе представена на автомобилното изложение във Франкфурт: внушителен „куфар“ с височина над 2 метра, който изглежда като смесица от кола за транспортиране на пари, каравана и космическа капсула. Нямаше да е типичен Citroën, ако не бяха стилизираните ребра на предния капак. С този дизайнерски цитат Tubik прави препратки към Citroën HY, легендарния микробус с гофрирана ламарина, който навремето присъства толкова често по френските улици, колкото 2CV или пушачите на цигари Gitanes. При студията от IAA муцуната отново е издадена напред, равните флангове блестят в сребрист цвят, а огромната решетка на радиатора прилича на капак на уличен канал. Елементът „double chevron“, запазена марка на Citroën, е изглеждал и по-елегантно от тази сияеща в синьо музикална кутия. Зевзеците веднага оприличиха решетката на свинска муцуна. Всъщност предницата на образеца HY изглежда по идентичен начин. „Дойде ред да започнем постепенно да цитираме нашата история“, казва Тиери Метро. Моля? Не е за вярване, но доскоро французите не искаха и да си помислят да използват ретро елементи.

„Нашите автомобили изразяваха новото начало на Citroën“, казва директорът на дизайна Тиери Метро. Затова C5, C4, C3 бяха гладки и успешни. Техният успех възвърна смелостта. Сега дизайнерите отново могат да бръкнат в историческата съкровищница и да изровят оттам микробуса с каросерия от гофрирана ламарина. Именно този модел е носител на идеята за смелия, дори  суперсмел автомобил от изложението. Докато на IAA десетки студии на малки коли се борят за  званието „най-тясно и най-икономично джудже на света“, Citroën прави точно обратното – пуска просторен модел за цялото семейство. Концепцията прилича на летен френски филм, с който до 9 души пътуват удобно от Париж до Лазурния бряг. Докато водачът е приютен като истински пилот в кокпит-капсула, спътникът до него се вози на обърната срещу посоката на движение седалка и гледа монитора на тавана.

От втория ред назад вече не се чува: „Кога най-после ще пристигнем?“, а по-скоро: „Кой филм ще гледаме?“ Шестте седалки могат да се сгъват произволно, образувайки дори и голямо легло. Тапицериите на седалките са от филц, а на облегалките от коприна. Няма да бъдете притеснявани от любопитни погледи отвън. Отляво светлина влиза единствено през тесни процепи. Големият прозорец в приличащата на такава на гараж голяма крилата врата отдясно е потъмнен отвън.  Така Tubik предлага нови идеи и за живот на колела. Интернет на борда, TFT-монитори или хибридно задвижване – всичко това ни е познато. Тиери Метро отрича категорично спекулациите за наследник на C8: „Нямаме планове в тази насока.“ Не е изключено обаче Tubik да замине като  Shuttle в Китай, където Citroën вижда бъдещето и крои големи планове. Както казахме, смелостта се завърна.

ИЗВОД

Смело, доста смело. Citroën показа във Франкфурт този гигант, който никога няма да се произвежда – не на последно място и заради тенденцията към компактни ванове. Признаваме, че напоследък се нагледахме на студии на малки коли на Citroën. Така Tubik дава сигнал, че Citroën се обръща към историята си. А какво ще кажете за 2CV?




 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин