По-образованите и по-богатите подкрепят забраната на ДВГ

0908
2024

Автомобилната индустрия все по-често поставя под въпрос забраната на двигателите с вътрешно горене. Резултатите от проведено наскоро проучване сред германските шофьори разкриват, че болшинството от тях е против идеята нови автомобили на двигатели с вътрешно горене да не получават право на регистрация в ЕС от 2035 г.

Ще влезе ли действително в сила забраната за двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.? Заради свиването на продажбите все повече автомобилни производители по целия свят започват да се отказват от плановете си да имат само електромобили в гамата си най-късно след десет години. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен все още е категорична за решението си. Представително проучване сред собственици на автомобили в Германия обаче показва, че болшинството от тях са против бана на ДВГ.

Почти половината анкетирани не подкрепят забраната на ДВГ

44 процента от анкетираните собственици на автомобили отричат напълно забраната за двигателите с вътрешно горене. А над една четвърт (26 процента) от запитаните биха искали тя поне да бъде отложена за по-късна дата след 2035 г. Само 17 процента от участниците в проучването подкрепят забраната в сегашния й вид – т.е. от 2035 г. 7 процента обаче са на мнение, че забраната би трябвало да бъде въведена дори още по-скоро! Около 6 процента не биха искали да вземат становище по казуса и са дали „не знам“ за отговор.

Представителното проучване сред 1008 шофьори разкрива още, че жените и мъжете до голяма степен имат едни и същи възгледи. Изглежда, че по темата за автомобилите сред двата пола няма ярко изразена страст.

По-старите – с по-силно изразена позиция против забраните

По отношение на възрастта обаче ситуацията е различна: колкото по-възрастни са участниците в проучването, толкова по-категорично те отхвърлят забраната за двигателите с вътрешно горене. Почти половината (49 процента) от хората над 40 години биха искали пълна отмяна на забраната. От анкетираните под 30 години почти една четвърт (24 процента) са „за” заложените от ЕС промени да влязат в сила от 2035 г. Но много хора под 40 години, около 30 процента, също смятат, че в отлагането на забраната има смисъл.

Електрическите автомобили са значително по-скъпи от тези на двигател с вътрешно горене – именно по-високите цени възпират много хора да минат на ток

Друго заключение от проучването е, че доходът може да играе важна роля при вземането на решение. Всеки втори (51 процента) от анкетираните с месечен доход под 1500 евро подкрепя пълното отпадане на забраната. Една от причините за това вероятно е, че новите електромобили все още са с около 30% по-скъпи от аналозите си на дизел или бензин. В доклада на DAT за 2024 г. и други проучвания разликата в цените се оказва важна причина, поради която много хора не биха си купили електромобил на момента.

Колкото по-стари, толкова по-категорично против

По отношение на възрастта ситуацията е различна: колкото по-възрастни са участниците в проучването, толкова по-категорично отхвърлят забраната за двигатели с вътрешно горене. Почти половината (49 процента) от хората над 40 години биха искали пълната отмяна на забраната. От анкетираните под 30 години почти една четвърт (24 процента) са „за“ регламентът на ЕС да влезе в сила без промени от 2035 г. Но много хора под 40 години, около 30 процента, също смятат, че в отлагането на забраната има смисъл.

Ролята на образованието

Според проучването има взаимовръзка също между степента на образование за тенденцията за подкрепа или отричането на забраната на двигателите с вътрешно горене. Само 35 процента от респондентите с диплома за средно образование и 36 процента от тези с висше биха искали забраната на ДВГ да бъде отменена. Около една трета (32 процента) от тази група е на мнение, че забраната би следвало да бъде отложена. 53% от анкетираните без средно образование са „за“ конвенционалните двигатели да не бъдат спирани. А цели 56 процента от хората със средно или основно образование подкрепят това.

Извод

Резултатите от проучването на Autoscout24 са в сериозен разрез с възгледите на Европейската комисия. Но със сигурност би било преувеличено да говорим, че те говорят за залеза на Запада (или на електрическата мобилност). Но какви изводи от анкетата следва да си направим? Най-простият е връзката с доходите: който няма пари, няма как да бъде отворен към (скъп) електромобил. Моделите на ток трябва да станат по-евтини, за да нямат хората проблем със забраната на двигателите с вътрешно горене. Другият важен аспект е, че по-образованите респонденти подкрепят забраната в по-голяма степен. Или казано другояче: колкото по-ниско е нивото на образование, толкова по-категорична е съпротивата срещу забраната на двигателите с вътрешно горене. Естествено, заради тази корелация не би следвало да си правим извода, че много хора са твърде глупави, за да разберат необходимостта от електромобилите… тя е по-скоро индикация, че политиците все още не са успели да убедят достатъчно хората в своите цели и да ги запознаят с фактите. Като цяло, много хора все още нямат реална представа за електромобилите. Няколко проучвания, проведени наскоро, доказаха това – и разкриха, че много хора не познават достатъчно добре автомобилите на ток и често изпитват неоснователни предразсъдъци към тях. И в това няма нищо чудно: защото трябва да приемем, че болшинството от 70-те процента, които искат забраната да бъде отменена или отложена, никога не е карало електромобил… Така че нашето заключение е, че докато повечето хора само са слушали за електрическите автомобили, те няма да кажат „сбогом“ на двигателте с вътрешно горене.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин