По-ниски данъци за новите, по-високи – за старите автомобили


31
авг.
2018

Ако пpeдлoжeниe нa Mиниcтepcтвo нa финaнcитe влезе в сила, собствениците на по-стари и по-замърсяващи автомобили ще трябва да плащат по-висок данък, изчислен съгласно екокатегорията на МПС-то. Към момента фopмyлaта за изчисление на налога използва мoщнocттa и възpacттa нa автомобилите – и за старите се плaщa пo-мaлĸo, отколкото за нoвитe. Сега от МФ предлагат за старите автомобили таксите да нараснат, а за новите – да паднат. При наличието на катализатор досега имаше отстъпки, които ще отпаднат.

Що се отнася до мощността в киловати, там също се предлага повишение – например за 17-годишно МПС с мощност 74 кВт (или както я наричат в Горубляне – „ниския данък“), в момента столичани плащат по 0,68 лева на кВт – т.е. собственикът трябва да отделя общо 50,32 лева годишно. Ако промените влязат в силата, налогът за същия автомобил ще достигне между 55,35 и 60,38 лв. – в зависимост от решението на конкретната община. Това надали би имало сериозен ефект върху решението на гражданите за покупка на МПС. Увеличението ще идва от екологичен коефициент, който нараства обратнопропорционално на еврокатегорията – т.е. при по-нисък евростандарт коефициентът ще бъде по-голям. Ако имате чисто нов автомобил със 74 кВт, отново за София, данъкът в момента възлиза на 74 лева. В случай, че промените влязат в сила, налогът за чисто нов автомобил с посочената по-горе мощност ще бъде между 36,78 и 71,94 лева.

В момента от гледна точка на данъците най-облагодетелстваната група са собствениците на коли между 15 и 20 години. Още от първите години на демокрацията лобито на вносителите на нови автомобили се бори да прокара закони, които да стимулират шофьорите да се насочват към нови автомобили, но удря на камък – защото по-голямата част от електората е с ниска платежоспособност и няма да хареса мерките за по-високи данъци.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: