На 31 май в тренировъчния център на „Лазурит 94“ в София експерти от BASF и SATA представиха нови UV продукти и технологии, с които автосервизният бранш да отговори на предизвикателствата, свързани с повишените цени на енергията и дигитализацията. Пред участниците в събитието тренерите на официалния вносител на Glasurit за българския пазар демонстрираха реален ремонт на два еднакви детайла с новия UV фюлер на Glasurit и с конвенционален фюлер. В този своеобразен сравнителен тест на живо за по-малко от час гостите на събитието се убедиха в предимствата на новия фюлер. Той съхне по-бързо – на самата демонстрация беше използвана UV лампа със скромната мощност от 300W, докато конвенционалният фюлер трябваше да се пече около два пъти по-дълго на инфрачервена лампа, консумираща 4,5 кВт на час от скъпия промишлен ток!


Нещо повече – буквално секунди след гасенето на UV лампата детайлът вече беше готов за шлайфане, а по-дебелият слой, който революционният фюлер създава, намалява опасността от т.нар. „прешлайфане“. На финала по груби изчисления обработката на увредения детайл с новия фюлер излезе около 22 лева, а със стария – близо 30. В сметките обаче влиза и остатъкът (фирата) при конвенционалния продукт, какъвто при UV фюлера нямаме: на практика той може да седи и седмици наред в пистолета, а това е съществено предимство по отношение и на екологията. За българските сервизи обаче вероятно ще бъде по-важно, че намаленото време за съхнене позволява обработката на повече детайли – т.е. на преминаване на повече автомобили през сервиза и на по-голям оборот, в допълнение към по-ниските разходи за електроенергия и консумативи. Динко Хулка, мениджър ключови клиенти на „Лазурит 94“, отбелязва и друго съществено предимство на новия продукт – липсата на опасност от „маркиране“ (т.е. избледняване на боята) след време.




Софтуерни решения за оптимизация на сервизната дейност
Като специален гост на събитието Кристоф Ризър, регионален бизнес мениджър на BASF за Австрия и Централна Европа и управляващ директор на BASF Coatings Services GmbH за Австрия, откри презентацията на новите софтуерни решения, с които сервизите могат да оптимизират дейността си. Ризър е горд, че компанията, за която работи, е „двигател на промените в посока дигитализация и устойчиво развитие“ в бранша. Въплъщение на тази философия е платформата Refinity. Тя осигурява онлайн достъп до най-богатата гама автомобилни цветове в света (която Glasurit събира в продължение на цял век) – и дава възможност на колористите директно да сканират посредством таблет например боята на постъпилия за ремонт автомобил и да получат необходимата формула за миксиране на цвета. И тъй като Refinity е Cloud базирана система, при нея няма нужда от постоянен ъпгрейд на хардуера и софтуера – а освен през компютър или таблет, ще можете да я използвате и от смартфон, единственото условие е да разполагате с Интернет връзка. Платформата има и друго съществено предимство – тя може да ви даде специалната формула, по която да „забъркате“ боята за сензорите, уточнява Ивон Роде-Хофбауер, регионален технически мениджър на BASF за Австрия и Централна Европа.

Това е много ценно, тъй като при новите модели има все повече сензори, които не биха функционирали нормално, ако не са боядисани с правилното количество боя. Освен за самите бояджии Refinity e важен помощник и за мениджмънта: защото дава възможност да следите разхода на боя, да преглеждате статистики за смесването, да намалявате фирата и т.н.
Ценен дигитален инструмент за цялостен сервизен одит е Body Shop BOOST. С него целият бизнес цикъл бива подложен на анализ общо по 1200 пункта – а самият софтуер позволява да изготвите програма за постигане на заложените икономически цели, да оптимизирате процеси, да намалявате разходите и да генерирате по-висока печалба. Например в Турция тази одитна система вече се използва при мрежа от 52 сервиза, а у нас е въведена пилотно от „Тойота Балканс“.

Извод
Не само повишените разходи за енергия и консумативи, но и необходимостта от дигитализация са сред основните предизвикателства пред автосервизния бранш. И за да се справят с тях, сервизите трябва да се променят. Именно в тази насока те могат да разчитат на незаменима подкрепа от Glasurit/BASF – и на съдействието от техния български партньор „Лазурит 94“.