По-евтини застраховки, ако шофираме по-малко в бъдеще

2607
2024

С решение на ЕС застрахователни премии, разходи при злополуки и цени на употребявани автомобили ще могат да се изчисляват по-лесно

Одобреният през юни от Брюксел „Законодателен акт за данните“ предвижда от 2025 г. по-справедлив достъп и използване на информацията, генерирана от нашите коли. От това експертите очакват по-справедливи застрахователни премии и по-добра превенция на инциденти по пътищата. Браншът е на мнение, че до 2030 г. в Европа ще се движат до 180 милиона свързани в цифрова мрежа автомобили. Благодарение на своите сензори и камери те са в състояние да проследяват GPS данни и скоростта на движение, както и да запаметяват и предоставят процеси на заучаване на добри практики. Спектърът покрива казуси от забравени отворени странични стъкла или проверка, дали водачът съзнателно изключва наличната в много държави трафик информация по радиото.

С решението на ЕС се цели в бъдеще да има яснота, кой има правото да използва тези данни. Производителите претендират за собствеността върху тях, като аргументират с инвестициите, свързани с тяхната техническа разработка и поддръжка. Брюксел обаче реши да защити по-скоро интересите на потребителите. Според ЕС данните, генерирани от вашия автомобил, могат да бъдат управлявани само от вас и вече по-ваша преценка да ги предоставяте на други субекти, напр. сервизи или застрахователни компании.

Специалистите очакват това да даде положителен тласък на бизнеса с употребявани електромобили, защото досега бе трудно да се установи моментното състояние на батерията, която е съществена част от инвестицията. Сега, при желание на собственика, цялата информация би могла да бъде налична само с едно натискане на клавиш. Новата регулация по отношение на данните би могла също да насърчи телематиката. От години много застрахователни компании подготвят тарифи, които се основават на проверка на стила на шофиране на даден шофьор, като дефанзивните водачи ще могат да разчитат на по-ниски застрахователни премии.

Темата в същото време е деликатна: за мнозина водачи системите са прекалено сложни, някои се чувстват по шпионски наблюдавани. С новата регулация бизнесът се надява съмненията да се разсеят. Фокусът е върху някои важни теми. „Плащай според стила си на шофиране“ – функция, която дава информация за стила на шофиране, напр. ускоряване и спиране. „Плащай според времето на шофиране“ проследява честота на използване на автомобила и изминатата дистанция. Освен това водачите имат възможност да намалят застрахователната си премия чрез по-често използване на наличните асистиращи системи, които генерират данни в реално време.

Съществена роля в бъдеще ще играе също автомобилният ключ. Докато преди ролята му бе просто да пали и гаси двигателя, то от години лавинообразно нараства информацията, съдържаща се в него. Днес нерядко мобилно приложение в телефона заменя автоключа. На фона на около 12 000 кражби на автомобили годишно само в Германия застрахователите настояват физическите и виртуалните ключове да не могат да се копират, като при препродажба на колата да бъдат изцяло изтрити.

Но има и още едно предизвикателство: навремето при посещение в сервиз човек просто оставяше ключа на механика. При дигиталната му версия вече е необходимо допълнително виртуално копие за майсторите. Сложно може да стане при взимането на колата обратно от сервиза, когато виртуалният временен ключ трябва да бъде изтрит. При някои производители това става автоматично, при други само проактивно. При кражба на автомобила пък ще трябва да се установи кои смартфони са имали достъп до него. В конкретния случай производителят ще трябва да може да го удостовери със съответните данни.

Материалът е част от нашата рубрика „За повече сигурност на пътя с Continental“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин