2023
Шефът на F1 Доменикали обещава по-шумни двигатели за сезон 2026. А звездата от Mercedes Джордж Ръсел си припомня звука на Citroën Saxo.
Дискусията относно звука на двигателите е една от най-емоционалните във Формула 1. Откакто през 2014 г. по-тихите хибридни задвижвания изместиха гръмогласните „осмаци“, много фенове призовават за завръщането на чудовищата с много децибели. Сега гласът на тези фенове намира подкрепа от шефа на Формула 1 Стефано Доменикали.
Италианецът обещава от 2026 г. новите 1,6-литрови V6 турбодвигатели, интегрирани в хибридна система, отново да генерират подобаващ звук. „Искаме да сме сигурни, че шумът от двигателя отново ще бъде по-силен, това е част от нашите емоции“, подчертава Доменикали. „Това искат да чуят нашите фенове. Наш дълг е да го отстояваме.“
Самият Доменикали също е привърженик на двигателите с вътрешно горене и допълва: „Трябва да имаме различен звук. Той е музика за моите уши.“
Бившият шеф на отбора на Ferrari получава одобрението на пилотите. Звездата на Mercedes Джордж Ръсел дори прави сравнение със Citroën Saxo с оглед на по-добрия звук. „Преди в Англия за Saxo имаше специална изпускателна система, благодарение на която то звучеше като суперспортен автомобил. Едва след като се покажеше зад ъгъла, човек разбираше, че е просто малка кола. Възприятието за скорост винаги е било свързано със звука на мотора.“
Световният шампион Макс Верстапен също пледира за двигатели с по-осезаемо акустично пристъствие: „Тя носят повече емоции и карат кожата ни да настръхва. В миналото можеше да чуеш отдалеч „крясъците“ на двигателите още по време на свободните тренировки. Винаги това ми е харесвало много.“ Така Верстапен си спомня временета в падока, когато в ерата на V10-машините се състезаваше баща му Йос Верстапен.