По-добра сигурност и спокойствие – увеличете максимално живота на гумите си, като следите тяхното състояние

0305
2018

Спирачното разстояние при износени гуми е до три пъти по-дълго върху мокра настилка. Изследванията показват също, че аквапланингът може да започне при скорости, които са значително по-бавни от нормалните скорости за движение на пътя. Водачите трябва редовно да следят състоянието и налягането на гумите, а не само по време на сезона за смяна на гумите. Безопасните летни гуми трябва да имат минимална дълбочина на протектора от четири милиметра и да небъдат на повече от шест години.

„Увредените гуми са сред основните рискове за безопасност на движението по време на летния трафик.Сцеплението при износени гуми рязко ще спадне върху мокра настилка, което ще застраши безопасността, особено при екстремни условия“, казва Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.

Скорошни тестове извършени от Tekniikan Maailma (5/2018) показват, че при износени гуми има риск отаквапланинг при ниски скорости, започващи от 75 км/ч. При най-добрата нова гума участвала в теста аквапланингът започва при 88 км/ч.

„Тестовите гуми, които са били определени за опасни въпреки това са напълно законни, тъй като имат дълбочина на протектора над 1.6мм. Шофьорът има пълната отговорност да следи износването на гумата. Освен за дълбочината на протектора, Вие трябва да проверявате гумата и за пукнатини и редовно да следите налягането на гумите да е подходящо.Когато гумата остарява, нейните характеристики също ще спаднат, така че е нужно да имате предвид, че максималният срок на експлоатация е шест сезона. За втората семейна кола или други коли, които се ползват по-рядко, трябва дасе уверите, че общата възраст на гумата е по-малко от 10 години. Лесно е да проверите това на страницата на гумата, където можете да откриете годината ѝ на производство.“, споделяМори.

Увеличете експлоатационния живот на гумите като редувате гуми отпред и отзад

 С цел да увеличите сигурността и да спестите пари, трябва да се уверите, че гумата не се износва по необичаен начин. Гума, която се износва само от вътрешната или външната страна е признак, че нещо не е наред. Често това е знак за прекомерно ниско налягане, неправилен реглаж на гумите или износени амортисьори.

„Необичайното износване ще окаже пряко въздействие върху управлението. Ако не действате навреме, износването може да достигне дори до каркаса или сърцевината на гумата и да го унищожи напълно. Не забравяйте, например да, проверявате нивото на налягане на гумите ви веднъж на всеки три седмици. Когато се подготвяте за по-дълги пътувания или пренасяне на тежки товари, е нужно да увеличите налягането пропорционално на товара.“, казва Мори.

Много шофьори се чудят защо две гуми в комплект са много по-износени от другия комплект. Според Мори, гумите на двигателните колела винаги ще се износват два пъти по-бързо от другите две. Затова е нужно да сменяте предните си гуми със задните на всеки 8,000 километра или когато разликата между дълбочината на предния протектор и задния е повече от 2мм.

Чрез редуване на гумите, шофьорите могат да увеличат експлоатационния живот, сигурността за себе си и за другите на пътя, а също и да спестят пари. Редуването значително увеличава жизнения цикъл на комплекта гуми. Износването на гумите е също силно повлияно от съответното превозно средство, от стила на управление на шофьора и от неговата активност. Можете да спестите пари като изберете висококачествени гуми, които са подходящи за вашия автомобил и вашите навици на шофиране, казва Мори в заключение.

Наред ли са вашите летни гуми? Проверявайте следното, докато сезона напредва:

  • Проверявайтедълбочината на протектора.Минималната безопасна дълбочина на протектора е 4мм; всичко, по-малко от това,значително увеличава риска от аквапланинг. Летните гуми на Nokian Tyres улесняват проверката на дълбочината на протектора с патентованият Индикатор за Безопасно Шофиране и за Аквапланинг, който обозначава дълбочината на протектора с цифри.
  • Проверявайте страниците и протектора на гумите.Трябва да проверявате повърхностите за видими пукнатини, разкъсвания, пробиви или необичайни издутини, тъй като те могат да повлияят на издръжливостта на гумата ви.
  • Проверявайте главните канали.По-големи камъни, които са заседнали в главните канали ще проникнат по-дълбоко в гумата докато шофирате и могат да повредят гумата. Можете например да използвате отвертка, за да премахнете камъните.
  • Проверявайтешарката за износването на гумите.Гумите, които се износват неравномерно или необичайно,могат да бъдат признак за проблем с реглажа на колелата. Освен от съображение за сигурност,необичайно износените гуми ще се отразят и на комфорта при шофиране, затова е нужно да направите реглаж за автомобила.
  • Проверявайте, че всички гуми са еднакво износени.Нужно е да редувате гумите, за да се износват, по колкото може по-сходен начин. Това ще подобри управлението на автомобила. Най-общо казано,гумите на двигателните колела ще се износват по-бързо от другите две. Ако гумите са равномерно износени, трябва да ги смените от предната ос на задната на всеки 8,000 километра.Ако две гуми са в много по-добро състояние от останалите, трябва да ги поставите на задния мост от съображения за сигурност.
  • Проверявайте възрастта на гумите.Препоръчителният експлоатационен живот за активно употребявани гуми е 6 години, а максималният препоръчителен експлоатационен период е 10 години. Страницата на гумата има четирицифрен код обозначаващ датата на производство, където първите две цифри показват седмицата на производство, а последните две – годината. Ако например кодът е 1717, тогава гумата е била произведена през 17-та седмица на 2017 г.
  • Проверявайте налягането в гумите си.Трябва да проверявате налягането на гумите си на всеки три седмици, тъй като правилно напомпаните гуми ще подобрят управлението на колата и ще намалят спирачния път. Гумите с ниско налягане в тях също излизат по-скъпо, тъй като шофирането с гуми с ниско налягане поставя допълнителна тежест върху структурата на гумата и води до значително по-голям разход на гориво.Вижте нашето видео със съвети за проверка на налягането.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв