2024
Хората в Европа стават все по-отворени към електрическата мобилност: в проведено наскоро проучване болшинството от запитаните шофьори заявява, че скоро би си купило електрически автомобил
Интересът към електромобилите става все по-голям: в проучване сред европейски шофьори 57 процента от анкетираните заявяват, че в близко бъдеще биха искали да си купят електрически автомобил. Точно една трета от участниците в проучването планират да направят това в средносрочен план, т.е. в рамките на пет години. Над 17.000 души от 12 държави в ЕС са анкетирани с помощта на онлайн панела за „мониторинг на потребителите“ на Европейския център за следене на алтернативните горива (EAFO).
Според проучването, организирано от органа на ЕС, германците демонстрират в по-малка степен готовност да минат на ток – само 55 процента от тях виждат себе си зад волана на електромобил в близко бъдеще. Но в рамките на 5-годишния период броят на германците, готови да изоставят ДВГ и да зареждат от контакта, е значително по-голям от средния спрямо държавите в Европа: цели 37 процента.
И все пак, близо една трета (около 29 процента) от германците тотално отричат колите на ток и не биха си купили някоя от тях. Това е малко повече от средното за Европа (25 процента).
За по-голямата част от анкетираните пробегът не е проблем
Паралелно с анкетата сред хора, които все още не притежават електромобил, е проведено и пазарно проучване сред 2000 водачи на електромобили. Резултатите от него разкриват, че средностатистическите собственици на електромобили най-често са мъже със собствено жилище. Средната му възраст е между 35 и 55 години, а доходите – над средните, т.е. от 2000 до 3999 евро. Образованието му също е над средното – с което бихме могли да направим интересен паралел с друго скорошно проучване – за отношението на германците към забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Проучването на EAFO опровергава и страха от пробега: 84 процента от запитаните водачи на електромобили казват, че километрите, които можели да изминат с едно зареждане на батерията, обикновено или винаги им били достатъчни. Конкретно за Германия този процент е дори по-висок – 93. С притежаваното към момента МПС на ток анкетираните можели да изминат до 200 км (6%), 201 до 400 км (41%) или над 401 км (53%). Разбира се, по принцип това може и да не бъде достатъчно: на въпрос за пробега, с който биха желали да разполагат, 47% от всички анкетирани посочват 500 км – а 34 биха се задоволили с 300 до 500 км.
Проучването на пазара в ЕС установява и каква е цената, която потребителите биха искали да плащат за електромобил (без да има разграничение дали нов или употребяван) – и тя е средно около 20.000 евро (ок. 40 хил. лева). За сравнение: според доклада на DAT за 2024 г. средната цена на нов автомобил в Германия за 2023 г. е била 44.630 евро (ок. 90 хил. лева), а на употребяван – 18 620 евро (ок. 37 хил. лева). Конкретно за електрически автомобили последната стойност е била малко под 20.000 евро (40 хил. лева).
Повече от половината анкетирани зареждат у дома
Между другото, повечето собственици на електромобили не са далеч от зарядната станция: болшинството (55 процента) използват Wallbox в собственото си жилище. Интересно е също, че още една четвърт от активните шофьори на електромобили практикуват бавно зареждане от домакински контакт. Потребителите масово избягват скъпото зареждане на обществени станции, когато е възможно: само 18 процента използват обществени променливотокови (АС) зарядни станции всекидневно или поне веднъж седмично. Още по-малко – 10 процента, разчитат на станции за бързо зареждане.
Проучването разкрива още, че в рамките на ЕС 69% от автомобилите са лични (за Германия – 61%). В Общността 20% от електромобилите са взети на лизинг. 11 процента са фирмени. А 56 процента от анкетираните изобщо не знаят какво означава функцията Vehicle to Grid – т.е. не познават възможността за „връщане“ на енергия от батерията към електрическата мрежа.