Потребителите на електромобили – все по-недоволни oт колите си

2909
2023

Струва ли си да преминем от ДВГ на ток? Все повече купувачи на нови автомобили си задават този въпрос. Естествено, личният опит на всеки клиент би могъл да даде най-точния отговор. Но изключително ценни са впечатленията на хора, които вече карат електромобил. Оказва се, че именно те вече нямат толкова добро мнение за своите транспортни средства, колкото преди.

Според проведено наскоро проучване удовлетвореността на клиентите сред собствениците на електрически автомобили е спаднала значително. В проучването си за удовлетвореността от моделите на ток за 2023 г. пазарните анализатори на UScale анкетират 4500 души от Германия, Австрия и Швейцария за техните възгледи относно личните им електромобили. Резултат: само 18 процента от респондентите биха препоръчали електромобил на приятел или колега. През 2022 г. обаче същото нещо биха направили цели 30 процента – което съответства на намаление с 40 процента.

И всичко това се случва на фона на повишения пробег и възможността за по-бързо зареждане при по-новите модели, както и на подобренията в други области като функционалност и управление в кокпита, установява проучването.

Много ентусиасти на тема „електрическа мобилност“ смятат, че трябва да има повече обществени зарядни станции.

Причините за по-мрачните настроения, според експертите от UScale, са очевидни: първите шофьори на електрически автомобили, така наречените „иноватори“, често са били авантюристи, които са били толерантни към съответните неудобства. Познатите като Early Adopters клиенти, закупили електрически автомобил през последните две-три години, били далеч по-взискателни. Или, казано по-просто: собствениците на електромобили ставали все по-критични.

Удовлетворението – значително по-ниско в тазгодишното проучване

През април 2022 г. нещата са изглеждали съвсем различно. Според анкета на института за пазарни проучвания Puls по поръчка на автомобилния портал mobile.de почти всички собственици на електромобил (97,5 процента) били доволни от него, а четирима на всеки пет анкетирани не можели да си представят връщане към ДВГ.

Причините за прехода към електрическа мобилност бяха различни: основните стимули за покупка се оказаха отговорността към околната среда (62 процента) и спестяването от данъци и гориво (50 процента), следвани от ориентираната към бъдещето мобилност (45,5 процента) и привлекателността на актуалните модели (30 процента).

Водачите на хибриди също са предимно доволни

Освен потребителите на електромобили, шофьорите на Plug-in хибриди (88,3 процента), както и тези на меки хибриди (85,4 процента) са доволни от колата си – повечето от тях изобщо не съжаляват за прехода към новия тип задвижване. Като цяло, 82% от шофьорите, които преди са притежавали електромобил, не биха преминали на друг тип задвижване. Едва 40,4 процента от притежателите на модел с ДВГ обаче изявяват готовност да минат на ток.

Клиентите са станали по-взискателни към техниката, възможностите за зареждане и цените на електромобилите.

Почти две трети от собствениците на бензинови и дизелови автомобили (65,8 процента) биха си купили електромобил. 80 процента от водачите на хибридни машини също не са против закупуването на изцяло електрическа; почти една четвърт от тях (24 процента) вече планират да закупят електромобил.

Заключението: най-вече германската автомобилната индустрия трябва да се напъне

„Докато през последните години екологичните мотиви бяха на преден план, днес вече динамичните показатели и разходите доминират като основен стимул за прехода към електрическа мобилност. Новите сегменти клиенти имат по-високи очаквания от електрическите автомобили.“ Това се посочва в проучването на UScale от 2023 г. Обратно, това означава, че клиентите вече няма да дойдат сами. Автомобилната индустрия – и най-вече германската – трябва да се понапъне, за да постигне по-високи резултат заедно с политиците. И най-накрая да осигури достъпни електромобили и достатъчно голяма инфраструктура, подходяща за ежедневието.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин