Потайностите на арменския автомобилен дизайн

3103
2022

Необичайният и ексцентричен Rolls Royce Silver Wraith от 1947 г., създаден от прочутия бизнес-магнат Нубар Гюлбенкян е почти неизвестен за любителите на автомобилната история до преди две години, когато е продаден на търг.

Гюлбенкян е роден през 1896 г. в Истанбул в арменско семейство, което само няколко седмици след раждането му емигрира във Великобритания. Той получава образованието си в Хароу, а след това в Кеймбридж и въпреки произхода си се възприема като чистокръвен британец и се стреми да живее по модела на изрядния английски джентълмен. Той започва кариерата си като наемен работник във фирмата на баща си, който е толкова известен със своята мания за пестеливост, колкото синът му със склоността си по разхищенията. Не след дълго Гюлбенкян дава баща си на съд, за да получи своя дял от печалбите на дъщерно дружество на фирмата в Канада, като до уреждането на спора съдебните разноски възлизат на 84 000 долара. В крайна сметка той получава по наследство 2,5 милиона долара, които впоследствие успява да умножи многократно, чрез серия от успешни петролни сделки, а това му позволява да води изключително екстравагантен и разточителен начин на живот. Приживе е един от най-богатите хора в света.

Освен че е редовен клиент на английската фирма Hooper, която създава някои от най-луксозните поръчкови каросерии за Rolls-Royce и Bentley, той самият също се занимава с автомобилен дизайн и поръчва при Hooper някои от най-интересните си проекти. Въпросният Silver Wraith, не само е проектиран от Гюлбенкян с най-малки подробности, но изработката му е свързана с изпълнението на редица сложни технически задачи, които понякога се оказват трудно преодолимо предизвикателство дори за опитния екип на Hooper.

Преди да бъде продаден, автомобилът е подложен на цялостна реставрация, като разходите по възстановителния процес надхвърлят 200 000 британски паунда. Оказва се обаче, че собственикът не е в състояние да завърши работата и се принуждава да предложи този уникат за продажба на много по-ниска първоначална цена. Дизайнерският маниер е доста неортодоксален, както при повечето неща, проектирани от Нубар Гюлбенкян, и стиловото му влияние винаги предизвиква силни емоции в автомобилните среди, а колите му продължават да бъдат много търсени от колекционерите, както тогава, така и днес.

Оригиналният регистрационен номер JLK 290 все още е наличен, според DVLA, въпреки че не притежава регистрационен документ V5 и новият собственик ще трябва да кандидатства за такъв. Автомобилът върви в комплект и с обширно историческо досие, състоящо се от три големи папки, които съдържат редица документи, подробни описания и кореспонденцията на Гулбенкян с Hooper от 1947 г., както и много други интересни артефакти и снимки.

Това е още един, доскоро неизвестен образ от невероятния свят на британската автомобилна история, проектиран от ексцентрик, който мечтае да се вози в специално изработена кола с двигател на Rolls-Royce и орнаменти от чисто злато, която да бъде почти толкова удобна, колкото и едно класическо лондонско такси.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв