2024
Последният автобус на „Чавдар“ е създаден през 1997 година по инициатива на Мончо Бехар, който по същото време е директор на търговското представителство „Автокам“ ООД – официален вносител на КамАЗ, а от началото на 1996 година и на Avia за България. Идеята е да се направи опит върху комплектни чешки шасита Avia да започне производството на малки серии автобуси, при които каросерията се състои от метален скелет и максимално използване на стъклопластови панели.
Първият прототип по тази програма е завършен през 1997 г., и е показан на щанда на „Автокам“ ООД на Пловдивския панаир през есента на същата година. Проектант и дизайнер на „Чавдар“ 610 е инж. Велизар Андреев. През 1998 г. автобусът е преработен, основно в предната част, а отстрани, отпред и отзад са добавени декоративни цветни елементи. През същата година е издадена дори и рекламна брошура.
Цялата външна облицовка е изработена от стъклопластмаса, като при остъкляването е приложена лепена технология. Автобусът е оборудван с климатична инсталация, като компресорът на климатика се задвижва от двигателя.
Използваният двигател е 4-цилиндров, турбодизелов D 421.85.00 (EURO 2) от Avia А75L. Той е с работен обем 3596 куб.см и развива мощност 85 кВт/ 115 к.с. при 2400 об/мин. Въртящият момент е 420 Нм при 1800 об/мин. Предавателната кутия е 5-степенна ZFS5-42. Спирачна система е двукръгова хидравлична с вградени пневмоусилватели. Максималната скорост достига 120 км/ч.
Интересна особеност в конструкцията на „Чавдар“ 610 е, че той има 25 седящи места, което значи, че побира повече пътници от базирания на същото шаси „Чавдар“ LC51. Това става възможно, тъй като ширината на автобуса е увеличена до 2340 мм, което позволява поместването на четири седалки на ред, докато при LC51 ширината е 2100 мм и седалките са по три на ред.