2016
Който си купува Kia Niro, трябва да доплати и за пакета за сигурност. Това са резултатите от най-новите краштестове на Euro NCAP. С асистентите корейският хибриден SUV получава най-добрата оценка – без тях само четири звезди. При пикапа Toyota Hilux разликата е още по-голяма, без асистентите получава три звезди, а с тях – пет. Приятна изненада: Renault Scénic и Subaru Levorg са оценени дори и в стандартните си версии с максималните пет звезди.
Kia Niro: перфектен само с пакета за сигурност
С пакета за сигурност е много по-добре – поне така изглежда на пръв поглед от резултатите от тестовете. Единствената разлика е аситентът за аварийно спиране, който е оценен не само в категорията “системи за сигурност”, но и в защита на пътниците и пешеходците. Краштестовете на хибридния Niro със и без пакет за сигурност изглеждат идентични: Пасажерите са добре защитени. При челен удар за пътниците на задните седалки има опасност от наранявания по горната част на тялото. Вижда се как манекенът се плъзга под колана, вместо да се задържи в изправена позиция.
Niro е безопасна за деца
Според резултатите от тестовете децата могат да се возят спокойно в Niro и безопасността за пешеходците също е добра – наранявания има най-вече при удар със страничните части на капака на двигателя и предното стъкло. Тук голям ефект има и асистентът за аварийно спиране – разпознаването не пешеходци работи много добре и помага при избягване на удари.
Scenic се справя много добре при краштестовете във всички дисциплини, затова получава най-високата оценка. При всяка катастрофа пътниците на всички места са добре защитени. Изключение: при челен удар шофьорът получава наранявания в зоната на врата. Децата също са добре подсигурени навсякъде, някои детски столчета трябва да се монтират по-внимателно на пасажерското място. Защитата на пешеходците като другите системи за безопасност не е перфектна, но е достатъчно добра за пет звезди.
Най-добрият в теста: Subaru Levorg
Levorg е не само оценен с пет звезди, но е и най-сигурният от четирете тествани автомобила. Комбито от среден клас идва серийно с най-важните системи за сигурност – асистент за аварийно спиране, асистент за предупреждение при напускане на лентата и напомняне за слагането на предпазните колани. При сблъсъците не показва почти никакви слабости. Само една: защитата на врата и гърдите при “шестгодишния” манекен в детското столче за жалост е слаба, децата на задната седалка получават тежки наранявания. При безопасността на пешеходците всичко е перфектно, освен в зоната на А-колоните.
Добри новини: с опционалния пакет за сигурност “Toyota Safety Sense” колата е безопасна и получава най-високата оценка от пет звезди. Лошото е, че без този пакет изкарва оценка от три звезди. Не е толкова драматично, защото дори и без “Toyota Safety Sense” пикапът стига до пет звезди при безопасността на пътниците и пешеходците. Системата за предупреждение при напускане на лентата, асистентът за аварийно спиране и темпоматът са достъпни само като опция и затова в категорията “оборудване за сигурност” Hilux получава само три звезди – което е от съществено значение за крайния резултат.
Добра защита в зоната на гърдите
Toyota не показва със или без пакета за сигурност сериозни слабости. Приспадане на точки има при челен удар, защото лицето на водача докосва волана през въздушната възглавница. Обаче няма риск от нараняване, казва Euro NCAP. Както и при Levorg защитата на врата и гърдите при шестогидишния манекен е слаба и водачите на Hilux трябва да се информират по-добре при покупката на столче: не всички могат да бъдат поставени лесно.