Помощ, автомобилите стават твърде тежки! (част 1)

0202
2017

Звучи като природен закон: новите автомобили стават все по-големи – с всяко поколение, килограм след килограм, почти незабележимо. Границата като че ли отдавна е достигната. Ще ви кажем какво може да се направи по въпроса

РАСТЕЖ? ЗВУЧИ ДОБРЕ! Растат децата, растат мненията, а по-рядко и възнагражденията. Междувременно като че ли свикнахме с растежа на автомобилите. Наследникът на актуалния модел винаги е една идея по-голям, по-сигурен, по-мощен и по-луксозен. Кой не би искал такъв прогрес? Постепенно обаче автомобилите достигат до границата: тази на разума. Новите модели стават не само по-широки, но по-лакоми и по-непрегледни. Развитието не спира и по-отношение на цената, тъй като в автомобилите ни навлиза все повече електроника, която е все по-уязвима и се налага да бъде ремонтирана в специализирани сервизи. Модерното автомобилостроене е достигнало до критичната граница: помощ, автомобилите ни стават все по-тежки!

AUTO BILD ще ви демонстрира на базата на една характеристика колко много са натежали автомобилите ни. Нашият автомобилен BMI (виж по-долу) изразява чрез едно просто число дали автомобилът е твърде широк или твърде тежък. Този индекс позволява съставянето на таблици не само за отделни класове както на следващите страници, но и за цели пазарни сегменти. Най-добрият пример: Golf, който в качеството си на бестселър в Германия представлява нещо като златната среда, е имал автомобилен индекс на телесна маса преди 20 години от 11,9. Дължина от 4 метра, тегло от 1 тон – от днешна гледна точка това са идеалните мерки. Към момента компактният VW е с BMI индекс 13,9 – при това след радикална диета по време на последното поколение. Къде се крият причините за страстта към увеличение на теглото на автомобилите, която коства места за паркиране и задръства улиците? Проследихме развитието на моделите през последните години и установихме съществените причини, които ще ви представим на следващите страници. От една страна, модерните автомобили стават все по-сигурни.

С въздушните възглавници, системите за сигурност и различните сензори теглото на автомобилите нараства. Макар и свързаните със сигурността модули да са малки, то целта от пет звезди на тестовете на Euro NCAP тежи доста. От друга страна, автомобилите стават все по-мощни. От 1995 г. средната мощност на автомобила се е повишила от 95 на 140 к.с. По-мощните двигатели изискват по-големи спирачни апарати, по-широки оси, както и по-сложна техника на отработените газове. По-строгите екологични норми правят така, че днес на борда на автомобила си возим малка химическа фабрика – а тя ще става все по-голяма. Причина за по-високото тегло на колите ни сме и ние самите: поръчвайки все по-голям брой луксозни екстри, а също избирайки и по-високата, по-тежка и по-лакома автомобилна мода – SUV-а. Има обаче и решения за справяне с повишения автомобилен индекс BMI. Склонността към пълнеене на нашите автомобили е лечима, при това без да се лишаваме от важни неща. На последните страници от темата ни AUTO BILD ще ви запознае с десет метода за автомобилна диета – за да може индексът отново да спадне. Дори и при SUV-овете.

АВТОМОБИЛНИЯТ ИНДЕКС ЗА ТЕЛЕСНА МАСА

КАК СТОЯТ НЕЩАТА СЪС СВРЪХТЕГЛОТО? Лекарите и спортистите са измислили за хората Body Mass Index (BMI) или индекса за телесна маса. Той изчислява какво е съотношението между височината на човека спрямо теглото му. По-слабите хора имат по-нисък индекс на телесна маса, като с нарастване на килограмите индексът се покачва. На базата на този индекс ние определихме автомобилния BMI. Този нов индекс показва дали даден автомобил има свръхтегло. За целта ние просто умножаваме дължината на автомобила с широчината и височината (в метри), както и теглото (в тонове) от документите на автомобила. Така всеки притежател на кола може да установи автомобилния BMI на своя модел. На следващите страници са показани BMI таблиците за най-важните класове, както и сравнителната стойност отпреди 20 години. На таблицата вдясно можете да видите как се е повишил автомобилният индекс BMI на Golf. За 40 години индексът се е повишил двойно.

ПОВЕЧЕТО ТЕХНИКА ЗА СИГУРНОСТ ОЗНАЧАВА ПО-ВИСОКО ТЕГЛО

ДА ПЕСТИМ ОТ СИГУРНОСТ? Никога, ние от AUTO BILD винаги сме настоявали за това. Така с всеки нов модел автомобилите биват оборудвани с най-модерна техника, съответстваща на най-новите норми за намаляване на последствията от сблъсъци, които стават все по-строги. Началото е поставено в средата на 80-те години с въздушната възглавница за водача, която промени значително воланите, последва я и ABS – неща, които често се доплащаха, но днес се разбират от само себе си. Техният недостатък: вследствие на прогреса автомобилът стана по-тежък. Така еърбегът тежи близо 8,5 килограма, прибавяме също и командния уред, както и сензорите. А модерните автомобили имат на борда си до седем въздушни възглавници. ABS тежи около 3 килограма. От средата на 90-те години са добавени страничните завеси и подсилвания на каросерията с цел намаляване на последиците при катастрофи.

BMW E3 1970

BMW X4 2016

Леката конструкция и компютърното управление успяха само отчасти да редуцират теглото. През последните години в автомобила навлезе и допълнителна електроника: първо системата ESP, по-късно радарни сензори и камери, които да предусещат евентуален сблъсък, да спират самостоятелно и да притискат пътниците към подсилените седалки. Всички тези неща са били абсолютно немислими преди 20 години при Fiat Cinquecento. Затова малкият модел е тежал само 710 килограма, което е означавало превъзходен автомобилен BMI. Неговия индекс от 4,9 не успя да постигне днес дори по-късият с 53 сантиметра Smart, който демонстративно е блъснат на полигона за изпитания с тежкия Mercedes S-клас. Резултатът: пътниците в двуместния автомобил се возят в спасителна капсула, тъй като пасивната безопасност на луксозните модели е навлязла и при най-малките коли. Така например в класа на най-малките за 20 години VW Polo е повишило своя BMI индекс от 7,7 на 11. Моделът от Волфсбург днес е по-висок, по-широк, по-дълъг и по-тежък с 230 килограма. И естествено по-сигурен – в това няма никакво съмнение.

МОЩНОСТТА ОЗНАЧАВА ПОВЕЧЕ КИЛОГРАМИ

ТОВА Е ВЕЧЕ НЕЩО КАТО ПРИРОДЕН ЗАКОН: двигателите стават все по-мощни. Преди 20 години новите автомобили в Германия разполагаха със средно 95 к.с., докато през миналата година конските сили бяха 140. По-голямата мощност звучи добре – както за автомобилните производители, така и за клиентите. Когато вземем предвид по-големия брой служебни коли, както и SUV-овете, можем да обобщим: днес сме по-мощни и по-бързи в сравнение с преди – нашите автомобили обаче са станали по-тежки. Повече конски сили означават повече килограми. От една страна, двигателите са станали по-тежки, както личи от сравнението на двата Golf-а (горе). Там, където навремето имаше много ламарина и кухи пространства, днес двигателният отсек е запълнен до последния ъгъл – не само с тапицерии. В него се намират интеркулери, турбини и различни катализатори.

VW Golf I 1976

VW Golf VII 2016

И акумулаторите са станали по-тежки – също както и алтернаторите, които се нуждаят от по-големи резерви за системите Start-Stop. Като последствие е нараснал и броят на електрониката, уредите за управление, кабелните снопове, захранващи допълнителните сензори и помпи. От друга страна, по-мощните двигатели изискват мерки, които да контролират мощността. Спирачните апарати са по-големи, дисковете вече са с вътрешна вентилация. Освен това нарастват и колелата, които за 20 години са увеличили размера си със средно 2 цола. Окачването и осите също са подсилени и по-тежки, за да се справят с по-големите сили, каросерията също е подсилена. Резултатът: автомобилът става по-здрав, по-безшумен, но и по-тежък (въпреки леката конструкция). Така днес Mini Clubman тежи 1380 килограма, но в топверсията си разполага с 231 к.с. Неговият автомобилен индекс BMI: 15,2! Преди 20 години Golf е с все още образцовите 11,9, но със 174 к.с. от 6-цилиндров мотор. Днешният среден клас отива още по-далеч. Най-мощните двигатели са с над 500 к.с., а каросериите са с дължината на високия клас: 4,87 метра е дължината на Ford Mondeo!

КЪМ ЧАСТ 2

 

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин