Полският Москвич, по който си паднаха и руснаците

2805
2022

До смъртта си преди няколко години Йозеф Назарук е най-възрастният действащ член на автомобилния клуб в Люблин, както и един от най-известните жители на източния полски град. Голямата му страст са моторните спортове и през 50-те години на миналия век той се състезава в различни надпревари, като първоначално управлява модифициран от него германски мотоциклет Victoria KR35. По късно се прехвърля към автомобилния спорт, като през 70-те години печели два пъти автомобилния шампионат на Полша. От същото време датира и една от най-интересните истории в неговата биография. Като способен автомеханик, шофьор и запален автолюбител, Назарук мечтае да притежава атрактивно спортно купе, което обаче е нещо немислимо по времето на Полската народна република. Ето защо той решава сам да си направи такава кола, като за целта използва ударен Москвич 412.

„Купих катастрофирал Москвич 412“, който не беше никак спортен, но с помощта на моя верен чук успях да създам кола, на която всички се възхищаваха“, споделя Йозеф в едно интервю от 2015 г. за полското списание “Motor”. Задните врати са свалени, линията на покрива е снижена, предното стъкло е по-наклонено, страничните стъкла са изработени по поръчка, цялата задна част е видоизменена, а в купето е монтиран ролбар. Двигателят също е модифициран с някои промени в запалването и нов разпределителен вал, в резултат на което мощността е увеличена с повече от 25 процента.

Назарук има няколко успешни участия с този автомобил в различни местни надпревари, а години наред той привлича вниманието и на съгражданите си с атрактивния си външен вид. Не след дълго славата му достига и до съветския завод АЗЛК и Йозеф Назарук е поканен да го посети. Инженерите от московската автомобилна фабрика са толкова впечатлени от колата, че решават да я купят и използват за създаването на спортно купе, което да бъде пуснато в масово производство. Тъй като Назарук не иска да се раздели с нея, предлага непосилно висока цена, но за негова изненада, руснаците приемат офертата и уникатът е продаден.

Той съжалява, не толкова за това, че трябва да се раздели с него, а най-вече поради факта, че никой (както се оказва впоследствие) не е имал сериозни намерения да го използва като първообраз на сериен модел и след като попада в СССР, следите му се губят безследно.

Понастоящем синовете на Йозеф Назарук водят активна кампания по издирването на този автомобил и неговото евентуално връщане в Полша.

Още по темата


ƒ