2024
В началото на 70-те години на миналия век е взето решение в Полша да започне производството на лек автомобил за селскостопански цели. Скоро след като е получено разрешение за това от висшестоящите органи, са изработени два прототипа от два независими конструкторски екипа в Познан. Първият прототип, наречен Warta, е създаден в Автомобилната техническа служба, а в Института за обработка на пластмаси, който си сътрудничи с Техническия университет в Познан, е направен още един с името Tarpan. Тяхното официално представяне става през декември 1971 г. в Двореца на културата и науката във Варшава, където по същото време се провежда Шестият конгрес на полската компартия. Преди това обаче и двата автомобила са разгледани в тесен кръг от държавния глава Едвард Герек и представители на някои предприятия, свързани с автомобилостроенето.
След серия от тестове, продължили няколко месеца, обаче се налага оригиналните концепции (с предно задвижване и двутактов двигател от Syrena) да бъдат отхвърлени и цялата проектантска работа да започне отначало под ръководството на Роман Шкварек. Според новата концепция трябва да бъдат използвани ходова част и двигател M20 от Warszawa. Създадените по тази програма опитни образци, които официално възприемат името Tarpan и се отличават и със съвсем различен дизайн, са представени през септември 1972 г. по време на Изложбата за постижения в селското стопанство в Бидгошч.
Според плановете, масовото производство е трябвало да започне в началото на 1973 г. със серия от хиляда броя във фабриката Wielkopolskie Zakłady Napraw Samochodowych в Познан (днес там се помещава завод на Volkswagen). Името Tarpan (символ на издръжлив полски кон) е избрано след конкурс, обявен от в. Express Poznański през септември 1972 г., където са получени 416 предложения.

До края на април следващата година е завършена първата пилотна серия от 250 автомобила Tarpan 233. Скоро след това са направени и първите стилистични промени с включването на предна броня и предни мигачи от полски Fiat 125p, както и нова, по-тясна решетка. Фаровете имат двустепенно регулиране на височината на светлинния сноп в зависимост от натоварването на автомобила. Външните заварѐни ръбове на каросерията са премахнати, а използваните до този момент дръжки с бутони са заменени с такива от полски Fiat 126p. Подобрена е формата на предните седалки и арматурното табло, а също така дължината и ъгълът на кормилната колона. Някои от изпълненията са оборудвани с нови 4-степенни скоростни кутии от Polski Fiat, а по желание на клиентите е създадена и версия с механичен блокаж на диференциала, което улеснява шофирането по труднопроходим терен. Собственото тегло на автомобила е увеличено до 1320 кг.

През 1974 г. е произведена първата промишлена серия от 1582 автомобила, като през следващите години тиражите прогресивно нарастват от 2760 през 1975 г., 3941 през 1976 г., 5033 през 1977 г. и 6011 броя през 1980 г. На 1 юли 1975 г. фабриката на Tarpan се обособява като самостоятелно автомобилно предприятие с името Fabryka Samochodów Rolnicze. През същата година са експортирани и първите автомобили в чужбина. Най-напред са продадени 450 екземпляра в Гърция, а следващата страна, която купува Tarpan, е Иран.
През 1978 г. е създадена предпрототипна версия на Tarpan (Tarpan 234) с двойно задвижване, но тя не влиза в производство. Година по-късно са направени няколко специални изпълнения за журналисти по повод посещението на папа Йоан Павел II в родината му. Производството на Tarpan, което продължава близо четвърт век, е преустановено през 1994 г.