Половин век Opel-и на ток


22
апр.
2020

Най-новите електрифицирани модели на марката Opel в лицето на новата Corsa-e и Grandland X Рlug-in хибрид наскоро поеха по пътищата на Европа, а по-късно през годината се очакват напълно електрическият Opel Vivaro и електрифицираната версия на Mokka X. През 2021 година към моделната гама на германския производител ще се присъединят и новите Opel Combo-e, Opel Zafira-e Life и наследникът на Astra, а в периода до 2024 година ще бъдат електрифицирани всички модели леки и лекотоварни автомобили на марката. Opel се електрифицира, стъпвайки на своите дългогодишни традиции в създаването на изпитателни и експериментални прототипи, рекордни модели и серийни автомобили с електрическо задвижване. Opel провежда изследователска и развойна дейност в областта на системите за електрическото задвижване в продължение на повече от пет десетилетия, което нарежда автомобилния производител от Рюселсхайм сред пионерите в електрическата мобилност в автоиндустрията.

Opel Kadett B Stir-Lec I

Още през 1968 година в Kadett B Stir-Lec I е представен принципът за удължаване на автономния пробег – т.нар. „range extender“, който по-късно влиза в серийно производство с Opel Ampera. Концептуалната студия Stir-Lec се захранва от 14 оловно-киселинни батерии, а електроенергията за поддържане на постоянния заряд на батериите се генерира от разположен отзад двигател с вътрешно горене Stirling.

Opel Electro GT

Само три години по-късно Георг фон Опел – внукът на основателя на компанията, успява да счупи шест световни рекорда за електромобили, постигайки максимална скорост от 188 км/ч зад волана на задвижвания от два свързани електромотора модел Opel Electro GT с мощност 88 кВт/120 к.с. При него електронергията за силовия тракт се доставя от 590-килограмов пакет от никел-кадмиеви акумулаторни елементи. При движение с постоянна скорост от 100 км/ч, Opel Electro GT е бил в състояние да измине пробег от 44 километра с едно зареждане.

Устойчив електрически импулс – Opel Impuls и Opel Twin

Изследователската дейност на компанията прави значителна крачка напред с развитието на програмата Opel Impuls в периода 1990-1997 година. Impuls I е прототип на технологичната основа на модела Кадет, задвижван от комбинация от постояннотоков електродвигател с мощност 16 кВт и пакет никел-кадмиеви акумулаторни клетки с течен електролит. Експерименталният модел е с автономен пробег от около 80 км и постига максимална скорост от 100 км/ч. Година по-късно той е последван и от базирания на Astra Caravan Impuls II, който използва комплект от 32 оловно-киселинни акумулаторни батерии за захранване на два трифазни асинхронни двигателя със сумарна максимална мощност от около 45 кВт/61 к.с. В периода от 1993 до 1997 година Opel провежда първата си мащабна изпитателна програма за електрически превозни средства с модела Impuls III. Изпитателен автопарк от десет прототипа Impuls III преминава серия от тестове с обща продължителност от над 300 000 км на германския остров Рюген в Балтийско море. Пет от автомобилите (с мощност 45 кВт/61 к.с.) са оборудвани с никел-кадмиеви акумулаторни батерии, а останалите пет използват високоенергийни натрий/никел-хлоридни акумулаторни елементи и развиват максимална мощност 42 кВт/57 к.с. Всичките десет автомобила Impuls III се задвижват от трифазен асинхронен тегов електродвигател.

Opel Impuls II

Междувременно, през 1992 година марката представя пред широката публика получилият изключителна популярност концептуален модел Opel Twin. При него за пътуване по магистрала се използва трицилиндров, 0,8-литров бензинов двигател с мощност 25 кВт/34 к.с., а в условия на градско движение и кратки разстояния се включва електрическото задвижване с два монтирани в главините на колелата мотора с мощност 10 кВт/14 к.с.

Opel Twin

Водачът на Opel Twin заема централна позиция отпред, а отзад има три пътнически места. През 1995 година Opel представи  електрическата мобилност и в сегмента на лекотоварните превозни средства с концептуалния модел Combo Plus, който използва две високоенергийни натрий/ никел-хлоридни акумулаторни батерии в комбинация с трифазен асинхронен електродвигател с максимална мощност 45 кВт.

Продължете на следващата страница

Още по темата