Половин век електромобили BMW: първите „баварци“ на ток

0108
2022

През 2022 BMW Group ще празнува 50 години електрическа мобилност. Когато в края на 2013 година в Лайпциг e произведен първият сериен автомобил BMW i3, това се превърна в апогея на едно развитие, стартирало при BMW преди 50 години. Тогава, по време на Олимпийските игри Мюнхен 1972 година, BMW стартира опитите с два тестови автомобила с електрическо задвижване. Това са модифицирани BMW 1602, които служат за превозване на членовете на организационния комитет и се използват като спомагателни и снимачни автомобили при различни състезания на дълги разстояния. Естествено, тежащите 350 кг оловни батерии и пробегът от около 60 км съвсем не са атрактивни за сериен автомобил. Поради това BMW дава ход на различни изследователски проекти, за да може да предложи на клиентите по-добра и най-вече по-ефективна технология на електрическо задвижване.

От края на 1975 г. инженерите трупат опит с експериментален автомобил на базата на BMW LS с нови батерии и нов електромотор. През 80-те години на миналия век се поставя началото на проекта „Електрически автомобил с високоенергийна батерии”, който осигурява ценен опит по отношение на сернонатриеви батерии. Освен това BMW създава специален изпитателен стенд за
електрическо задвижване с възможност за изчисляване на мощността. Той позволява тестове не само на батериите, но и на задвижването и неговото управление. При тестовете на различните концепции се ползват осем модифицирани автомобила на базата на BMW 325iX, които доказват прекрасните си възможности като градски автомобили, например в куриерските служби на
Федералната поща.

Обещаващият опит от тези тестове е достатъчен повод за BMW да стартира проектирането на изцяло електрически автомобил. И докато до този момент експерименталните образци са били само модифицирани серийни автомобили, пригодени за особените изисквания на електрическото задвижване, то това вече трябвало да се промени. При това BMW залаг на своя опит, че поради
ограничения си пробег електромобилите са най-подходящи за градски автомобили. Първият резултат е представен на през 1991 година на IAA във Франкфурт: това е BMW E1, електрически задвижван Citymobil за големите радове и метрополии. Благодарение на последователно олекотената си конструкция прототипът още тогава се отличава с ниско тегло и високо ниво на
сигурност.

Динамичните възможности на автомобила също са впечатляващи за времето си: 32 кВт мощност, въртящ момент от 150 Нм и пробег от около 160 км са атрактивни характеристики, които правят автомобила интересен за всекидневието.


Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин