Половината от най-замърсяващите автомобили в Мадрид – още в гаранция


7
сеп.
2017

Половината от колите с най-високи вредни емисии в Мадрид са нови, все още в гаранция, а останалите са на възраст 20 и повече години. Това става ясно от изказване на Давид Лерасо, представител на испанската RSLab, излъчено в репортаж от предаването „Здравей, България“ на „Нова телевизия“. В столицата на пиринейската държава са направени дистанционни измервания, каквито текат и в момента в София, на общо 125 000 коли. Анализът е направен в рамките на 4 месеца, 2 през лятото и 2 през зимата. 5% от миналите проверките коли са демонстрирали най-висок процент вредни емисии. Половината от тези коли, отговорни за най-сериозно замърсяване на въздуха, са се оказали съвсем нови, а останалите – на повече от две десетилетия.

За измервенията на Столична община, които започнаха на 4 септември, се избират места с наклон, където на водачите се налага да дават газ. От репортажа разбираме, че едно от тези места е при включването на автомобилите от бул. България към Околовръстен път (при фитнес център Pulse), a другите пунктове засега се пазят в тайна. Понякога обаче шофьорите „връщали“ газта, което пречело на коректното измерване. След като преминат проверката, водачите виждат на монитор до пътя усмихнато личице, ако емисиите не са високи, и начумерено – ако колата натоварва много околната среда.

Няколко дни след като ЕК обяви, че вредните емисии от автомобилите ще се отчитат в реални условия, по покана на Столична община (“Зелена София”) и съвместно с отдел „Пътна полиция“ на СДВР в столицата идва екип на испанската RSLab, който ще извърши дистанционно измерване на емисиите от автомобилите в реално време и без необходимост от тяхното спиране.

В периода от 4.09 – 15.09.2017 г. на четири различни локации в града, мобилната лаборатория на RSLab ще следи количествата фини прахови частици (ФПЧ), въглеводороди (HC), въглероден оксид (CO) и азотен оксид (NOx). Това са основните замърсяващи елементи на въздуха.

Процесът на измерване на емисиите от разстояние не включва никаква намеса в трафика по пътните артерии. Той отнема секунди и започва в момента, когато превозното средство пресече инфрачервените (ИЧ) и ултравиолетовите (UV) лъчи, излъчвани от системата. Устройството може също така да отчита скоростта на движение и да заснема регистрационните номера с цел идентификация на емисиите с конкретния вид автомобил, марка, двигател, година на производство. Всички данни от имерванията се изпращат директно на наблюдаван от оператор компютър, разположен в мобилната станция, паркирана по протежение на пътя.

RSLabs има дългогодишен опит в работата с администрациите в ЕС, както и с частни компании. В момента рабои съвместно с испанското правителство и с Европейската комисия по проект за промяна на законодателството. Системата е сертифицирана по стандарт ISO 17025, което удостоверява надежността й.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >