Покарахме последния Smart на двигател с вътрешно горене


6
ян.
2020

В ХАМБАХ ЦАРИ СПОКОЙСТВИЕ. Всъщност не в цялото населено място с 3000 жители. А в завода на Daimler. Дължи се не на удължената лятна ваканция. 21 години и 2,4 милиона екземпляра след началото на производството на Smart близо до френската граница, швабите преустройват своята фабрика. И я подготвят за електрическата революция. Smart е първата марка (на концерна), която се отказва от двигателите с вътрешно горене и в бъдеще ще прави само електромобили.

Пристигна с последната капка бензин в музея: Томас Гайгер

Съвсем отрано се чува и Smart Brabus, който се стрелка зад ъгъла и сякаш иска като за последно да се покаже пред всички. 3-цилиндровият мотор се бори смело със спортния ауспух срещу призрачната тишина на територията на завода, като се забавлява на иначе строго охраняваната територия с ограничение на скоростта. Охраната на завода също си затваря очите в момента. Черно-жълтият кабриолет, напомнящ за лакирания в цвят „hello yellow“ първи модел от 1998 г., е последният от своя вид. Това е номер 21 от серията Final Edition. 20 автомобила вече са продадени на заклети фенове на Smart, а последният ще се отправи към музея на завода в Щутгарт.

Още веднъж трябва да вземе завоя: последният Smart с двигател с вътрешно горене потегля на пътешествие
Goodbye, Хамбах? Не, в населеното място с 3000 души Mercedes ще произвежда електрическия Smart. Както и EQA

Smart никога не е бил икономически успешен, но е революционен. „Автомобилът на бъдещето трябва да поставя под въпрос настоящите представи и да вдъхновява с радикални и насочващи технологични идеи“, бе заявил визионерът на Mercedes Йохан Томфорде през 1972 г. От неговата скица 25 години по-късно трябваше да се появи Smart. Когато после швейцарецът Николас Хайек споделя идеите си за Swatch автомобил, отговорът на нарастващата урбанизация е намерен: двуместен модел с дължина 2,50 метра и мотор, който дори нямаше да е достатъчно голям за косачка според Mercedes. Още тогава двигателят с вътрешно горене е аварийно решение – Хайек също има идея за електрическо задвижване. Сещам се за всичко това, когато пристигам за тест за последен път в Хамбах и стартирам в посока бъдещето.

Почит към първия Smart в „Hello Yellow“: двуцветен кабриолет на Brabus за сбогом

Заемам се със задачата да прекарам последния Smart с двигател с вътрешно горене до Щутгарт. Въпреки своите 109 к.с. Smart не е впечатляващо бърз, но благодарение на витамин Brabus все пак се усеща като спортен автомобил, което пък прави сбогуването още по-трудно. Колкото и екологичен да е един електромобил, той все пак е студен и скучен: когато бензиновите двигатели останат в миналото, ще ни липсва дори моторът на Smart. Така че ще му се порадвам, докато още го има. А задръстванията по пътя ми помагат да удължа удоволствието. Малко пътешествие около границата, после номер 21 преминава през река Рейн няколко километра северно. После магистрала А8 се оказва затворена по стария маршрут на Берта Бенц. Звучи малко изкуствено и като по сценарий, но едва ли може да има по-подходящ маршрут за сбогуване. С последните капки бензин успявам да достигна музея. Номер 21 вече е история, а бъдещето на Smart току-що започна. То стартира с приложение, което ми отваря врата на Car2go Smart, с който ще се прибера вкъщи. Естествено с електрическо задвижване.

Електричество и Китай: това е бъдещето на Smart

На IAA през септември Smart показа фейслифт, който ще се появи само в електрическа версия. Освен това Daimler работи заедно с Geely по наследник на модела. С ноу-хау от китайците моделът най-после трябва да стане достъпен електромобил. Пазарният старт е през 2021 г.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >