2024
На ледената писта в Ливиньо Maserati се разделя със своя легендарен V8-двигател в два специални модела. Тук за последен път потентният агрегат ще покаже на какво е способен
Maserati казва „сбогом“ – изпраща легендарния V8 мотор в пенсия. Неговата история започва през 1959 г., когато шахът на Персия поискал ексклузивен спортен модел с мощен двигател. Накрая се появява 5000 GT Scià di Persia в цвят Bluе Sera, който отговаря на потребностите на негово височество. Под капака работи увеличеният до 4,9 л работен обем V8-двигател от Maserati 450S, който с 340 к.с. е истински гигант по отношение на мощността.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
64 години по-късно съвместен продукт на Maserati и Ferrari ще задоволи за последен път страстта към V8-агрегата в два специални модела. От една страна, дъхът на клиентите ще спре разполагащия с 580 к.с. 8-цилиндров битурбо двигател в струващото най-малко 380 000 лв. Ghibli 334 Ultima, а от друга – в Levante V8 Ultima.
От двата модела ще бъдат произведени по 103 бройки, а след това фирмата за спортни автомобили от Модена ще затвори тази страница и ще се концентрира върху двигателя с вътрешно горене собствена разработка – V6 Nettuno, разполагащ с от 490 до 550 к.с. Естествено, не трябва да забравяме и електрическата стратегия, започнала с разполагащото със 761 к.с. GranTurismo Folgore. Тук имаме отдаване на почит към 8-цилиндровия мотор. По отношение на числата определено, тъй като 103 е обозначение, замислено за 5000 GT.
С 334, красящо калника на Ghibli Ultima, лакирано в цвят Blu Sera както навремето Scià di Persia, се обозначава максималната скорост. В действителност Ultima ускорява с 3,9 сек не само с 0,4 сек по-бързо от обикновения модел, но с 334 км/ч той е с 8 км/ч по-бърз и по този начин – според Maserati – е най-бързият спортен седан на света. Сега човек би си помислил, че няма по-подходящо място от състезателната писта за тестване на един толкова мощен модел и достигане на границите му. Но изобщо не е така.
Ливиньо се намира на 1800 м надморска височина в италианските Алпи. През зимата мястото е истинска мека за почитателите на ските. Феновете на автомобилите обаче също се отправят през този сезон по заснежените алпийски проходи, за да посещават Ice Driving School. На дългата 1,1 км писта с десет завоя нестандартното пързаляне може да започва. Особено забавно е то с притежаващото задно задвижване Ghibli 334 Ultima, което ни приканва за ледено шоу в завоите с 580 к.с. и 730 нютонметра максимален въртящ момент. Разбира се, не и когато системата ESP е включена – щом обаче я деактивирате, „италианецът” започва да танцува със задница още при леки натискания на педала на газта, докато водачът е притиснат към кожената тапицерия на спортната си седалка.
Трансмисията е осемстепенна автоматична на ZF, която обаче тук на леда няма особено много работа – освен първа и втора предавка не са ви нужни други. Тъй като на Ghibli и без друго му е чуждо чувствителното подаване на газ и при потегляне буксува със задните колела, е по-добре на сняг да се използват големите лостчета на волана, за да бъде овладяна мощността с нежно подаване на газта. Както ни е познато от моделите на Maserati, управлението е малко леко, но работи прецизно. Може би дори е по-подходящо с оглед на гладката повърхност, която от обиколка на обиколка става все по-хлъзгава с премахването на даващия сцепление сняг.
И така над двата тона на Ghibli 334 Ultima танцуват доста умело по заледените завои. При все че акустиката е далеч от това, което сме свикнали да чуваме от моделите с тризъбец в емблемата. Вместо необуздано ръмжене, което да отеква далеч по върховете, сме свидетели на сдържано мрънкане, придружаващо работата на 8-цилиндровия агрегат.
В такива моменти по-малко внимание се обръща на дребните фини неща, с които Maserati са оборудвали своето юбилейно издание. Сред тях е комплектът от карбон за екстериора, включително и елементите за предната броня, дръжките на вратите, капаците на страничните огледала, както средните и задните колони плюс тризъбеца и логата 334, извезани на предните подглавници. На средния тунел има надпис Una di 103, за да знае всеки, че става дума за лимитирана версия. Май щеше да е по-добре да не споменаваме, че лимитираната версия на Ghibli отдавна е разпродадена. Прекалено много хора са осъзнали бързо, че 400 000 лв. не са много пари с оглед на края на ерата на 8-цилиндровия двигател. В близко бъдеще тази сума може спокойно да се удвои. Така че, може би, голяма част от купените модели Ultima са просто инвестиция, отколкото ще бъдат карани.
Maserati Ghibli 334 Ultima – технически данни
Двигател 8 цилиндъра, битурбо Работен обем 3799 см3 Мощност 420 кВт (580 к.с.) при 6750 об./мин
Макс. въртящ момент 730 Нм при 2200 об./мин Задвижване задно Д/Ш/В 4971/2128/1461 мм
Тегло (празен) 2020 кг Багажник 500 л 0–100 км/ч 3,9 сек Макс. скорост 334 км/ч Разход 12,3 л/100 км (WLTP) Емисии CO2 285 г/км Цена от 380 000 лв.
Същото важи и за Levante V8 Ultima. Произвеждан от 2016 г., моделът бе единственият SUV в гамата на Maserati до появата на Grecale. Тук логото на Ultima също краси калника. Разполагащият с 580 к.с. спортен катерач с двойно задвижване все пак трябва да се откаже от логото 334 – за него тази максимална скорост не е предвидена. Тук предните и задните брони, както и страничните прагове също са оборудвани с детайли от карбон, а седалките с комбинация от кожа теракота са с везан тризъбец. Естествено, Levante V8 Ultima също е лимитиран на 103 екземпляра. Сега читателите биха ни апострофирали, че извън специалните издания с Trofeo моделите под формата на Levante, Quattroporte и Ghibli също предлагат V8 автомобили с внушителните 580 к.с.
Продължете на следващата страница