Повреди на гумите: само стрес или пилене?


6
май
2018

Изведнъж гумата спада! Близо три милиона гуми дефектират всяка година. Загубата на налягане – без значение дали постепенно или изведнъж – може да се дължи на редица причини. Неправилно налягане в гумата, старост, пирон на пътната настилка. Често за причината сме виновни ние самите – или просто нямаме късмет. Но определено такава случка винаги е изнервяща. AUTO BILD и експерт на тема гуми отговарят на най-важните въпроси: какви повреди на гумите се срещат най-често? Как възникват те и как могат да бъдат предотвратени и избегнати? Къде се крият опасностите?
„Най-честите повреди на гумите на нашите клиенти са вследствие на пирони и винтове“, казва Бастиан Шменгер от фирма Schmenger Reifentechnik в Грасберг до Бремен. В сервиза му често пристигат автомобили с такива повреди на гумите. Невинаги обаче причината за повредата е лош късмет. Повечето повреди се получават заради невнимателен начин на каране и недостатъчно добра поддръжка. „Ако попаднете с висока скорост в дупка или катерите бордюри, рискувате да повредите каркаса. При висока скорост или загряване може да се получат балони. Освен това катеренето на бордюри може да повреди и окачването на автомобила. Това от своя страна може да доведе до повишено износване на гумите. Опасност за гумите представляват и други широко разпространени действия по невнимание, като например да се движите с прекалено малко или с прекалено голямо налягане в гумите. Освен по-бързо износване на гумите съществува опасност от странични ефекти като повишен разход на гориво или недостатъчно добро сцепление. Така гумата може да загуби сцепление – особено на мокра настилка. „Важна за безопасното движение на мокра настилка е гумата с достатъчен профил. Законово предписаните 1,6 милиметра определено не са достатъчни. „Лятната гума с по-малко от 3 мм профил е опасна за живота на мокра настилка.“ При зимните гуми границата е четири милиметра. Твърде старите гуми също са опасни. Принципно няма срок на годност при гумите, но след пет години трябва да внимавате за появата на порьозност. Иначе веднага сменяйте гумите! Каква е възрастта на гумата, можете да научите от DOT номера й. Също така е важно, ако усещате някаква повреда, веднага да се насочите към сервиза. Ако чакате прекалено дълго и пестите не там, където трябва, рискувате по-големи повреди. Както и живота си и този на пътниците с вас.


ТВЪРДЕ МАЛЪК ПРОФИЛ?
Ако се движите с малък профил на гумите, рискувате много. При профил от само 4 мм сцеплението на мокро силно намалява. Така гумата ще загуби контакта си с пътната настилка.


ПРАВИЛНО ЛИ ГИ СЪХРАНЯВАТЕ?
Не е добра идея да съхранявате гумите навън. Топлината и влагата ще ги състарят бързо. По-добре: хубаво е да ги приберете на сухо, хладно и тъмно място. Няма значение дали във вертикално или хоризонтално положение.


ГУМИТЕ СА ТВЪРДЕ СТАРИ?
Годината на производство на гумите може да се установи от DOT номера. Първите две цифри означават календарната седмица, а последните две – календарната година. На снимката е 34-тата седмица на 2014 година.

ПРЕКАЛЕНО ИЗКРИВЯВАНЕ?
Катеренето на бордюри на тротоари може да разруши вътрешността на гумата – това е невидима опасност! Синтетичните конци на каркаса може да се скъсат или изкривят. Така при висока скорост гумата може да се спука.

НЕПРАВИЛНО НАЛЯГАНЕ НА ГУМИТЕ?
Налягането на гумите трябва да е правилното. Ако налягането е прекалено ниско, по външната и вътрешната страна може да възникнат непоправими повреди. Прекалено високото налягане уврежда профила в средата на протектора.

Още по темата

Card image cap
Употребявани автомобили: лукс за 5000 лева

13
юли
2017

Внимавайте с употребяваните автомобили от луксозния клас: когато дойде време за първите ремонти, радостта ви може да свърши. AUTO BILD ще ви представи три модела с изгодни цени.

Card image cap
Fiat 500 на 6 години: готов за моргата!

25
юли
2017

Fiat 500 1.4 се труди в тежкото в тежкото редакционно всекидневие на AUTO BILD 6 години и повече от 200 000 километра. Всеки ден ли? Е, в момента си почива - на подемника. Скоростната кутия е на ремонт. Втора сериозна повреда след тази на двигателя преди 4 години

Card image cap

В последния брой:

Архив >