2016
Ти откриваш от пръв поглед, че R.S. 01 изобщо не става за всекидневно шофиране. Ултраниска предна броня, височина едва 1,12 м и огромно антикрило отзад – тази машина определено е създадена за пистата!
Преди да седна зад волана на суперавтомобила и да завъртя няколко обиколки по някогашното трасе на Формула 1, обаче имам малко работа. Оставям дънките, тениската и маратонките в съблекалнята и на тяхно място обличам огнеупорно състезателно облекло – от главата до петите, слагам каската и закрепвам системата за защита на врата HANS.
Но ако си мислите, че няма какво повече да правите, преди да пришпорите този снаряд, грешите: защото за хората с ръст около два метра вмъкването в състезателен болид е повече от изпитание. Мушвате десния си крак между волана и седалката, промушвате главата си и накрая вкарвате останалата част от тялото си подобно на цирков артист. Най-накрая успях! Това, което следва, по принцип не е типично за традиционните модели на Renault. С натискане на бутон събуждате 3,8-литровия мотор, разположен зад водача. С гръм и трясък агрегатът, взет назаем от Nissan GT-R, констатира, че е достоен за задвижване на пистов спортист. Остава да натисна бутон върху волана (сякаш взет от Playstation) и да дръпна дясното лостче за превключване – първа предавка вече е активирана.
С мноооого фино движение на левия крак настъпвам газта и атакувам дългото около 4,4 км трасе. Косите ми се изправят още на първия завой – натискам спирачката и нищо не се случва. Или поне не това, което очаквам. Карбоновите спирачки още не са достигнали оптималната си температура и не задържат подобаващо. Сликовете също имат нужда от загряване. Но щом фазата на затопляне приключва, това Renault ни показва зъбите си!
Благодарение на своята аеродинамика при 270 км/ч бързият „французин“ генерира сила на притискане, по-висока от собственото му тегло. Звучи сложно – казано на прост език: в завой R.S. 01 залепва към асфалта като дъвка за обувка. В един момент усещаш, че се движиш много по-бързо, отколкото мозъкът ти може да възприема. Дясно, ляво, направо – R.S. 01 следва безпогрешно желаната траектория. А най-хубавото е, че всичко става адски просто – като пътуването към супермаркета с някоя „малолитражка“. ABS и тракшън контролът придават добри маниери на автомобила – така че той остава контролируем дори в ръцете на по-неопитни водачи. А когато зад волана седне опитен пилот, колата дава времена като машина от сериите GT3.
Накрая стигаме до цената. R.S. 01 струва над 700 000 лева – и естествено няма хомологация за движение по обществените пътища. Така и така обаче никой не очаква точно това пистово Renault да се движи по улиците и да става за „евридейка“.
ИЗВОД
След серия от успешни масови модели като Twingo и Kadjar Renault пуска и R.S. 01, който е проектиран единствено за състезания и за имидж: див, бърз като стрела и с невероятен дизайн. А всички, които тъгуват, че колата не става за шофиране по нормалните пътища, може да се утешат – догодина ще дойде новият Alpine…
Технически данни на Renault Sport R.S. 01
Двигател V6, битурбо, центр. надлъжно разположен • Работен обем 3799 куб. cм • Макс. мощност 404 кВт (550 к.с.) при 6800 об./мин • Макс. въртящ момент 630 Нм при 5000 об./мин • Макс. скорост 300 км/ч • 0–100 км/ч 2,9 сек • Задвижване задно/секвенциална трансмисия • Обем на резервоара 150 л • Д/Ш/В 4710/2000/1116 мм • Междуосие 2744 мм • Тегло 1120 кг • Цена: около 700 000 лв.