Пирин-Fiat 850: историята на българския Fiat

2004
2025

Fiat 850 е един от най-типичните и най-масови народни ав­томобили на Италия, произвеждан в периода 1964 – 1973 г. Той се явява еволюционно усъвършенстван и изцяло обновен като ди­зайн наследник на безспорния свето­вен хит Fiat 600. Двигате­лят на Fiat 850 представлява усъвър­шенствана версия на 600, като работният обем е увеличен на 843 куб.см. Моделът се предлага в две изпълнения – Normale с мощност 34 к.с. и Speciale с 47 к.с. Максималната скорост на базовия вариант достига до приемли­вите 128 км/ч, а при специалния е с 8 км/ч по-висока.

В чисто техническо отношение автомобилът не се отличава с особени нововъведения в сравнение със своя предшественик, дебютирал десет години по-рано. Популярността на Fiat 850 обаче до голяма степен се дължи на неговия симпатичен външен вид с големи кръгли фарове и малки кръгли задни светлини, каквито са въведени за първи път в гамата на Fiat именно чрез него, както разбира се и на отно­сително добрите за такъв тип авто­мобил надеждност и комфорт. В резул­тат от някои находчиви и нестан­дартни инженерни решения пътниче­ското пространство на компактната малолитражка спокойно побира чети­рима пътници и осигурява всичко не­обходимо за едно комфортно пътува­не на по-дълги разстояния. Скромният набор от уреди на арматурното таб­ло е аранжиран хармонично и визуално достъпен. Целият интериор е облечен в изкуствена кожа. Притежателите на Fiat 850 са еди­нодушни, че въпреки елементарното си устройство, отоплението и вен­тилационната система на автомоби­ла работят перфектно и се обслужват с лекота.

В своята следвоенна история, и особено от 60-те години на миналия век насам почти всички модели на Fiat се произвеждат по лиценз и в чужбина. Изключение не прави и 850, който също има някои успешни интерпретации зад граница, включително и у нас. Италианците атакуват българския пазар с изгодни оферти още от началото на 60-те години и не след дълго упоритостта им се увенчава с успех. Нa 3 март 1967 г. в Торино е сключен договор с Fiat за монтаж на леки авто­мобили Fiat 850 берлина, Fiat 850 купе, Fiat 124 берлина и Fiat 124 комби.

Първите 18 броя коли Fiat 850 прис­тигат в Завода за леки автомобили “Балкан” на 10 май 1967 г. Скоро след началото на монтажа е взето решение сглобяваните в Ловеч италиански автомобили да получат търговското название “Пирин”, което се среща навсякъде в заводските документи и рекламните материали, но фирмените надписи върху каросерията остават непроменени.

Първият Fiat 850 е сглобен в ЗЛА “Балкан” на 27 юни 1967 г., а на 2 април 1968 г. започва монтажът по стандарт 2А (с по-висока степен на разглобеност и извършване на по-сложни операции, като заваряване и боядисване).

Петгодишният договор с Fiat не е подновен, а последният сглобен авто­мобил, който напуска монтажната линия на завода в Ловеч през септември 1971 г., е Fiat 850.

Известна утеха за любителите на автомобилната история у нас оста­ват съхранените и реставрирани автентични представители на мар­ката Пирин-Fiat. Сред тях е и представеният на снимките автомобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин