Пионер-63: първият български електромобил


14
май
2021

Пионер-63 е първият професионален опит за създаването на модерен пътнически електромобил в България. Проектирането му започва през май 1966 г. под ръководството на професора по кари и електрокари Благой Петков. В неговия екип участват инженерите Толев и Гърков, които се занимават с електрическата част, Достин, конструктор на машинната част, Петър Захариев, отговорник за ходовата част и дизайнерите Петев и Бакалски. Работата по изработването на прототипа започва през септември 1966 г. Неговият екстериор първоначално е изпълнен от стиропор и восък в естествена големина, след което са свалени калъпи за отливане на стъклопластовата каросерия. Първоначално е направен опитен образец с доста опростена, открита каросерия, предназначен само за изпитания. В своя окончателен вариант Пионер-63 вече е оборудван с атрактивна закрита каросерия, боядисана в бледо-резедав металик и в този вид през септември 1967 г. е изложен на Пловдивския панаир. В неговата конструкция са използвани много готови компоненти и части, като например предния мост и кормилната уредба, които са взети от “Запорожец”, или волана и някои други детайли от интериора, които са от Trabant и т. н. Прототипът е представен и на страниците на в. “Авто Мото”:

“…Но големите успехи на нашето транспортно машиностроене не са в автомобилите, задвижвани с двигатели с вътрешно горене, а в транспортните средства са електрическа тяга. Надписът “ново” стои и пред експерименталния образец на лек автомобил за градско движение Пионер-63, който е дело на колектива при НИПКИЕМ в София. Нашата страна върви в крак с времето. Ето че и ние сме между пионерите, които работят за създаването на електромобил. И нашите конструктори, както конструкторите от редица други страни се стремят да създадат електромобил, който да се отличава с икономичност, висока маневреност, да е удобен за паркиране, да е незаменимо превозно средство за къси разстояния. Специалистите считат, че за не повече от 10-12 години този въпрос ще бъде решен напълно. Може би и ние ще бъдем между челниците в автомобилостроенето.

Пионер-63 е изработен от армирана пластмаса. Той е двуместен с извънредно малки размери, което го прави удобен за натовареното градско движение. Задвижва се от два електродвигателя с обща мощност 6,3 киловата. Оловните акумулаторни батерии, които го захранват са с достатъчно голям капацитет, за да може електромобилът да достигне максимална скорост 55 км в час, при собствено тегло 850 кг”.

Първият опитен образец на електромобила, предназначен за изпитания

Още по темата