Паралелният свят на Trabant


22
февр.
2021

Докато митичната Берлинска стена все още разделяше Германия, марката Trabant беше сравнително непозната в Западна Европа. Когато обаче десетките хиляди граждани на ГДР започнаха масово да напускат страната през 1989 г., малкият “картонен” герой бързо се превърна в медийна звезда. Именно по тази причина той получи и приза “Автомобил на годината” за 1989 г. в Западна Германия.

Малко известен факт е, че още в края на 60-те години е било предвидено фирмената гама да бъде изцяло модернизирана. За главния конструктор Вернер Ланг и неговия екип серийният модел 601 е само временно решение и те започват разработката на изцяло нов компактен хечбек с предно задвижване и много авангардна за времето си каросерия, проектирана от талантливия Карл Клаус Дител (дизайнер на Warburg 353). Тя също е трябвало да се произвежда от Duroplast, но за разлика от предишните модели е било предвидено двутактовият мотор да бъде заменен с модерен Wankel, разработен в Цвикау.

Поради недостиг на финансов и производствен ресурс е приет компромисен вариант, според който в Trabant Р603 най-напред да бъде монтиран стария двигател. Скоро след това обаче е взето правителствено решение, според което изграждането на нов завод за ванкелови двигатели се оказва нерентабилно, и така проектът за серийно производство на авангардния Р603 е окончателно преустановен.

Опитът за коопериране с Škoda през 1973 г. също не дава резултат и преговорите са „замразени“ за период от пет години, а след това окончателно преустановени.

Последният Trabant P601 в своя добре познат вид от 1964 г. напуска фабриката в Цвикау на 25 юли 1990 г., като от същия ден там започва серийното производство на VW Polo.

Още по темата