Пазителят на Lada

2411
2021

Мениджърите проявяват смелост, построяват стъклен палат като фирмена централа в Германия, както и голям склад за резервни части. А през 1994 година идва кризата: германският клон натрупва дългове от 130 милиона марки към руската централа, руснаците спират доставките. Проблемни години – и през 1999 година Lada Германия обявява фалит. Трзаска, който още тогава е дългогодишен сътрудник във фирмата, не иска да се предаде. С няколко верни последователи той изгражда отново централата в Германия, днес дилърите са около 30. Но всичко е скромно. Халетата за подготовка на автомобилите са разположени в бивш пазар за фураж, а точно до него, в многофамилна къща, е разположено управлението. Може да го кажем и така – да караш Lada в Германия днес е по-ексклузивно. През последните години руснаците продаваха повече автомобили от SsangYong и значително повече от Tesla. Освен това на цената на Lada 4×4 (20 000 лв.) при конкурентите няма да получите дори малък автомобил. И всичко това ще приключи? Трзаска се надява оттеглянето на Lada да е само временно. „Смятам, че до 2-3 години марката ще се завърне на германския пазар.“ Тогава тя ще разполага с достатъчно „чисти“ двигатели, с които автомобилите да са съгласувани с нормите за вредни емисии на ЕС.

Петер Канке и неговите колеги се нуждаят от около два часа, за да подготвят 4х4 за германските клиенти

Освен това Трзаска се хваща и за друга сламка. Защото по принцип той продава две автомобилни марки. Едните са Avtovaz. Така се нарича компанията майка в Толяти. Продава и своите собствени. „Ние сме производители и чисто юридически поръчваме производството на своите високопроходими автомобили при Lada.“ Те имат собствен VIN (WLX) за разлика от тези на Lada (XTA, X9L). Това има просто обяснение: за дребносерийните производители – а Трзаска се води такъв – не важат същите нормативи като за големите концерни. По този начин може да продава около 1000 автомобила годишно. „А Lada все още не са прекратили договорите за производство по поръчка за нас.“

Засега Обеликс от Букстехуде има достатъчно автомобили на склад за първата половина на 2020 година. „А и снабдяването с резервни части е осигурено.“ Освен това той разполага с план Б, респективно В. „Ние вече продаваме и китайски автомобили. Електромобили, защото искаме да сме модерни.“
Но защо Трзаска си причинява всичко това? „Че какво друго да правя?“, пита спокойният мъж с дружелюбните очи. „Обичам Lada и руската душевност. Освен това съм вдовец.“

Навремето Дитер Трзаска е продал една Niva/4×4/Taiga на градинаря на гробището.

Надявам се оттеглянето на Lada да е само временно Дитер Трзаска, Lada Германия

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв