Пазителят на Lada


24
ное.
2021

ПРИЛИЧА на Обеликс с вратовръзка. По принцип сравнението съвсем не е толкова странно. Дитер Трзаска, Обеликс на автомобилния бранш, ни посреща замислен в своя автомобилен център в Букстехуде. Около него са паркирани стотици чисто нови, още облепени с фолио легендарни руски автомобили. Lada Niva или 4×4, или Taiga. Иконата има много имена. Цяла Германия е завзета от известни автомобилни марки. Цяла Германия ли? Само през миналата година Трзаска е продал около 2500 автомобила. Никак не е малко.

Когато го попитате от колко години продава Lada, Трзаска се замисля. „Бих казал 35 години, моите колеги ще кажат 40 години.“ Но вероятно са повече. Всичко това обаче може би ще приключи скоро и това много ядосва 74-годишния търговец. Трзаска вярва в Lada. И в това, че руската марка има бъдеще в Германия. Би могла да има! Защото откакто Renault притежава мажоритарен дял при руснаците, тоест командва парада, Трзаска се чувства изолиран. „Преди винаги контактувах директно със завода в Толяти. Днес в най-добрия случай ме допускат в офиса в Москва.“

Две трети от продадените в Германия Lada са високопроходими автомобили, които се произвеждат от 40 години. От леките автомобили в момента се предлага само Vesta. „За този модел трябва да бъде стартирана наистина голяма и сериозна маркетингова кампания – казва Трзаска. – Автомобилът изглежда добре, отговаря на европейските изисквания.“ Може да се получи. И тогава внезапно Lada прекратява всички договори за доставки. Искали да се изтеглят от Западна Европа, тъй като автомобилите вече не отговаряли на бъдещите норми за вредни емисии – така казват руснаците.

Шефът на Lada в Русия, който е французин, преди това обаче беше казал, че на всеки пазар трябва да има по една евтина марка. А за Западна Европа това е Dacia. „В същото време Lada Vesta изглежда много по-добре от всяка Dacia“, казва Трзаска.

Дитер Трзаска е от Есен, от сърцето на Рурската област. Старомодната му фирмена вратовръзка е разхлабена, джинсите висят под шкембето.

Трзаска е автомобилен механик по образование, след това започва да се занимава с търговия. Помага на Lada (Западна) Германия да поеме мрежата в Източна Германия след падането на Стената. „След промяната продавахме 50 000 автомобила годишно“, казва Трзаска. Да не говорим за сервизния бизнес: с икономическия и валутния съюз при обединението на Германия в началото на юли 1990 година фирмата внезапно се сдобива с 380 000 нови клиенти.

Бизнесът върви: през 1991 пазарният дял на руснаците в цяла Германия е 1,5 процента. Това е приблизително актуалният пазарен дял на Nissan или Suzuki днес. В началото на 90-те години бестселърът е Samara – 85 процента от всички продажби.

Сергей Вил работи по светлините, Роберт Пинкни инсталира антена за радиото

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин