2023
Електрическата мобилност в Германия отдавна набра скорост. Ето защо на пазара се появяват все повече и повече употребявани коли на ток – и те са търсени
Модерната ера на електрическата мобилност започна преди почти 15 години, когато стартира по-мащабното производство на модели на ток. Оттогава все повече и повече електромобили се движат по улиците. През 2022 г. в Европа бяха регистрирани най-високите продажби на електромобили в историята.
По данни на асоциацията на европейската автомобилна индустрия ACEA, задвижваните с батерии автомобили имат пазарен дял от дванадесет процента в ЕС за 2022 г. Делът на изцяло електрическите автомобили се е повишил с три процентни пункта до най-високото си ниво досега, а на Plug-in хибридите се падат почти 23 процента.
Двойно по-високо предлагане
Eстествено, паралелно с продажбите на нови автомобили расте и пазарът на употребявани. По данни на уебпортала Mobile.de предлагането на електромобили втора ръка се е увеличило със 106% до началото на годината.
Въпреки че обявите за автомобили на ток са станали два пъти повече, техният дял от целия пазар на употребявани автомобили е малко над два процента. Така че те остават редки и трудни за намиране.
Ако нивото на регистрациите на нови електромобили остане около сегашното ниво, вероятно ще минат 2-3 години, преди ситуацията да се промени значително. „Вероятно ще има по-засилено предлагане на употребявани електромобили чак след 2024 г. или 2025 г.“, казва Томас Пекрун, вицепрезидент на Германската асоциация за търговия с автомобили. Тогава на пазара ще излязат първите лизингови коли от големите автопаркове.

Търсенето на употребявани електромобили обаче вече е много сериозно. През януари Mobile.de отчита, че средно моделите на ток са сменяли собственика си само за 38 дни след публикуване на обявата – докато бензиновите, дизеловите и хибридните модели са престоявали по плацовете на автокъщите средно по 50 дни.
Интересното е, че всеобщата SUV-изация е водеща и в сегмента на електромобилите: с дял от 34,1 процента, електрическите SUV са най-големият сегмент на пазара на употребявани коли на ток, следвани от малките (21,3 процента) и мини автомобилите (20,6 процента).
Високи цени
И тъй като търсенето все още изпреварва сериозно предлагането, цените на употребяваните електромобили вероятно скоро няма да паднат. A потенциалните купувачите трябва да бъдат наясно, че по отношение на техниката електромобилите стареят много бързо.

Ефективността и състоянието на батериите при употребяваните електрически автомобили предизвиква несигурност сред потребителите. В края на краищата, батерията в електромобила е много скъпа и се износва. Основното правило е, че колкото повече цикли на зареждане е преминала тя, толкова по-износена е.
Ето защо преди покупка на електрически автомобил продавачът трябва да документира т.нар. „State of health“ (SOH). При редовните обслужвания и проверки в офицалния сервиз батериите се проверяват, а състоянието им бива записано в доклади. Ако протоколите за тези проверки са налице в комбинация с безупречно попълнена сервизна книжка, значи въпросният автомобил е по-сигурна покупка. Ако липсват, следва да бъдете по-мнителни.