2023
Още един хипотетичен автомобил на бъдещето изплува от небитието след 70 години
Интересът на архитектурното съсловие към автомобилния дизайн датира от дълги години. Някои от най-необичайните и неконвенционални проекти в тази сфера са направени именно от архитекти, например Dymaxion на Бъкминстър Фулър или Voiture Minimum на Корбюзие. Освен тези световно известни примери за нестандартен и артистичен подход към автомобилната форма обаче, съществуват и десетки проекти, за които доскоро не се знаеше почти нищо. Преди известно време със 70-годишно закъснение пред публика дебютира една от може би най-впечатляващите разработки от подобен род, създадена от италианския архитект Гио Понти. Той лансира този радикален дизайн през 1953 г., под формата на рисунки и серия макети в отговор на сивата и нефункционална автомобилна конфекция от онова време – набъбнала, изобилстваща с неоползотворени обеми и празни пространства, с високи радиатори, малки прозорци и тъмни интериори. Формата, предложена от Понти, изпреварва времето си с десетилетия, със своите плоски повърхности, без извивки и вдлъбнатини, без декоративни релефи, със скосена предна част, много големи прозорци и регулируеми задни седалки, както в самолетите. Изключително oбемният багажник е достъпен и отвътре. Най-голямата иновация в чисто технически план са двете брони, които са изработени от гума и са снабдени с пружиниращи, ударопоглъщащи буфери, както и гумените лайсни, премиващи през цялата хоризонтална ос в долната част на каросерията.

През петдесетте години Понти разработва цяла серия от различни архитектурни, декоративни и интериорни проекти, обеднени под общото название „Диамантена линия“. Общото между всички тях е геометричното оформление, на което е изцяло подчинен и дизайнът на неговия автомобил – с ръбеста двуобемна каросерия „хечбек“, каквато за първи път се появява при сериен модел много по-късно.
Преди няколко години в ателиетата на FCA Heritage (историческия филиал на Fiat Chrysler) беше завършен макет в естествена големина на този фундаментален проект от 1953 г., който беше показан за първи път пред публика на ежегодното ретро шоу „Гранд Базел“ в Швейцария.
