Официално: ЕС налага наказателни мита за китайските електромобили

1206
2024

Европейската комисия стигна до заключението, че производителите на електрически автомобили в Китай получават субсидии от държавата, нарушаващи правилата на свободната конкуренция, и поради това въведе по-високи наказателни мита за някои електромобили от Китай. Първите конкретни мерки засягат BYD, Geely и Saic.

BYD ще бъде „ударен“ със 17,4 процента, Geely – с 20 процента, а електромобилите на SAIC ще бъдат оскъпени с доста сериозните 38,1 процента. Засега планът е временните мерки да влязат в сила от 4 юли 2024 г. Дотогава Европейската комисия ще преговаря с Китай, за да търси други решения.

Планирани са наказателни мита до 38,1 процента

Все още не е известно колко високи ще бъдат „тарифите“ за други производители – дискусиите по този въпрос сред лидерите на ЕС продължават. Нивото на митата ще зависи и от сътрудничеството на производителите с Общността. Компании като Tesla или BMW/Mini, които имат производство в Китай, вероятно също ще бъдат засегнати от наказателните тарифи, когато на 4 юли регламентът влезе в сила.

С временния регламент ЕС следва примера на САЩ, където митата за електромобилите вече бяха вдигнати до колосалните 100 процента. Тази стъпка стъпка обаче отнесе сериозна критика – най-вече поради евентуалните ответни мерки от страна на Китай. Тамошното правителство вече обяви, че Народната република ще защитава собствените си интереси, ако митата действително влязат в сила.

В резултат на въвеждането на наказателни мита в ЕС контрамерките могат да засегнат и европейската индустрия. Германските премиум производители продават голяма част от продукцията си в Китай. Конкретно за Mercedes става въпрос за около 30 процента (по данни за миналата година). Това е една от причините, поради които германската автомобилна индустрия се обяви против наказателните мита. Мярката обаче се приема положително в други сектори на германската икономика.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин