От 0 до 400 км/ч на една предавка


3
апр.
2020

Шведският производител на суперспортни автомобили Koenigsegg е известен със своя потенциал да прави големи иновации и с революционните си идеи. Малката компания пуска в серийно производство технологии, за които дори големи компании не биха си позволили и да мечтаят. Така например Koenigsegg Gemera с помощта само на една предавка и без нужда от стандартна многостепенна трансмисия ще достига скорост 400 км/ч. Но как става това? С директна предавка. AUTO BILD разкрива най-важното за Direct Drive при Koenigsegg!

Само една предавка и без конвенционална трансмисия: това се казва директна предавка и работи с фиксирано предавателно отношение. Koenigsegg представи тази концепция на задвижването за първи път с Plug-in хибрида Regera. И за да работи технологията, три електродвигателя функционират в комбинация с V8 Biturbo-двигател. 5-литровият бензинов агрегат изпраща мощността си към задните колела, към коляновия вал е поставен допълнително електродвигател с 218 к.с. Електрическата машина се използва за Boost-ване, може да извършва рекуперация и заменя стартера. Другите два електродвигателя са монтирани на задната ос.

В НАШАТА БОРСА С УПОТРЕБЯВАНИ АВТОМОБИЛИ МОЖЕТЕ ДА НАМИРАТЕ ДОРИ KOENIGSEGG

Eлектродвигателите черпят енергия от батерия с капацитет 9,27 кВтч. Най-важният компонент в този задвижващ тракт обаче е сравнително големият хидродинамичен преобразувател на въртящия момент с lock-up съединител. Той гарантира, че до 1115 к.с. от ДВГ в комбинация с около 245 „коня“ от електродвигателите ще бъдат пренасяни адекватно към задния диференциал. Хидротрансформаторът е собствена разработка на Koenigsegg и се произвежда от самите шведи.

Как функционира хидротрансфроматорът

Малко теория: казано по-просто, хидротрансформаторът е хидравличен съединител, който предава мощността на двигателя посредством хидравлично масло към задвижващите колела. Самият съединител се състои от два корпуса, разположени един срещу друг. Единият от тези корпуси е турбинното колело, свързано директно към двигателя и което вътре с помощта на лопатки изтласква маслото от центъра към периферията хидротрансформатора. Посредством центробежната стила маслото бива притискано към стената на корпуса и така получава сериозно налягане, с което притиска турбинното колело от другата страна на съединителя. При Regera турбинното колело е свързано с изходящия вал. Геометрично погледнато, турбината е завъртяно наобратно помпено колело – и ето защо постъпващото към лопатките масло създава въртеливо движение. Тази конфигурация oстава работеща и ако двигателят продължи да работи на празен ход, докато колелата са неподвижни.

Regera беше първият Koenigsegg с директна предавка.

Представете си лъжичка в чаша кафе: при разбъркване човек въвежда кафето във въртеливо движение; ако в този момент бъркането започне в обратна посока, в началото е по-трудно. На практика в началото лъжичката е била помпеното колело, а след смяната посоката на въртене – турбинното. При примера забравяме за инертността.

И за да се превърне системата от „чисто“ хидравличен съединител в хидротрансформатор, тя се нуждае от още един компонент – реактора. Неговата функция е да създава противоналягане към турбинното колело, поради което към него могат да бъдат създадени по-големи сили. Така въртящият момент на изхода от трансформатора (а с това – и към колелата) се вдига с до 2,5 пъти, докато оборотите в сравнение с тези на двигателя биват редуцирани двойно. При по-високи обороти турбинното и помпеното колело се въртят с почти еднаква скорост – и тогава има смисъл хидротрансформаторът да бъде „заключен“ с класически съединител. Така могат да бъдат избегнати механичните загуби. Koenigsegg и много производители на автоматични трансмисии залагат именно на подобен тип „заключване“.

Без предавки при Regera

И именно такъв хидротрансформатор е „сърцето“ в директното задвижване на Koenigsegg. Най-голямата разлика е, че хидротрансформаторът на Koenigsegg е със значително по-сериозни изисквания, отколкото при конвенционални автомобили. Шведите се заемат сами с разработката и с производството на компонента, тъй като нито един доставчик не отговаря на изискванията на Koenigsegg.

При Regera V8 работи заедно с три електромотора. Всички те задвижват задната ос.

Фиксираното предавателно отношение от 2,85:1 на практика представлява най-високата предавка при Regera. Без хидротрансформатор тя не би могла да се помръдне и с милиметър напред, единствено двигателят би угаснал като при „изпуснат“ съединител на обикновен автомобил. Но активираният хидротрансформатор и увеличеният вследствие на него въртящ момент позволяват бързо „изстрелване“ при споменатото по-горе предавателно отношение. Триенето в хидротрансформатора в комбинация с увеличения въртящ момент при потегляне позволяват на Regera да тръгне. Когато двигателят достигне около 1000 об/мин, lock-up съединителят „затваря“ – оборотите на двигателя и на вала към диференциала са синхронизирани.

При рязко потегляне на Regera основната работа поемат двата електродвигателя с по 245 к.с. на задната ос. Едва при достигане на скорост от 30 до 40 км/ч, V8-машината в комбинация с електродвигателя към коляновия вал се заемат с осигуряването на тяга за предната ос. По тозин начин суперспортистът се справя със спринта 0-100 км/ч за 2,8 сек.

Продължете на следващата страница

Още по темата