2021
Едва ли има друг бранш, в който се лъже толкова много, колкото в бизнеса с употребявани автомобили. Експерти в Германия (!) изчисляват, че километражът на всеки трети автомобил е бил манипулиран. Най-наглите автоджамбази обаче дори си играят с живота на своите клиенти, като продават калпаво ремонтирани автомобили „тотал щета“, както разкрива AUTO BILD в този случай.
Търговец на автомобили в германския град Дуисбург предлага мощно BMW M4 (431 к.с., цена като ново – минимум 136 000 лева). Дилърът крие, че предишният собственик (25) наскоро е превърнал автомобила в купчина скрап на Нюрбургринг. По данни на независими оценители ремонтът на автомобила излиза 42 180,29 евро (ок. 84 000 лева)! Само стойността на резервните части е над 35 000 евро. Taка М4-ката е изплатена от застрахователя, който след това я препродава.
В обявата не пише нищо за щетите
И тук започва сагата: автокъща в Дуисбург купува катастрофиралото М4 и плаща за него внушителните 56 000 лева. Няколко седмици по-късно предишният собственик на автомобила открива BMW-то в интернет при същата автокъща в Дуисбург. Година на производство 2015, пробег около 120 000 километра, редкият металик Yas Marina Blue, интериор с бяла кожа – всичко съвпада. В обявата пише „Пълна сервизна история в BMW“ – няма и думичка за тоталната щета. Бившият собственик се обажда на търговеца и се прави на заинтересован от покупката клиент. Продавачът казва, че колата е реимпорт от САЩ и че е имала щети, докато още е била там.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ОЩЕ ОБЯВИ ЗА УПОТРЕБЯВАНИ BMW M4
И действително, автомобилът е внесен от САЩ. Там той е бил обект на кражба, казва бившият собственик, при която задигнали броните, джантите и фаровете. Дилърът премълчава тоталната щета и обявява цена за колата 39 900 евро (ок. 80 000 лева). AUTO BILD също звъни на номера от обявата. Търговецът отново разказва историята на реимпорта от Щатите. А ние питаме – знаете ли какво е било увредено? Отговор: „Не получаваме информация, когато дойдат тук.“ Затова търговецът не обичал да продава автомобили, внос от САЩ, на частни клиенти в Германия (с продажба за износ към трети страни – например България, за дилъра отговорността е значително по-малка).
„Ще ви дам страхотна цена“
Ние продължаваме да демонстрираме интерес. Търговецът иска да ни омотае в мрежите си: „Мога да напиша в договора за продажба, че двигателят е повреден и че продавам колата без гаранция, тогава ще ви дам страхотна цена.“ Питаме няколко пъти: „Колата имала ли е сериозни щети при катастрофа?“. И получаваме твърд отговор – „Не“.
Няколко дни по-късно отиваме в Дуисбург. Синьото М4 е в автокъщата до други мощни автомобил. В двора по-назад откриваме дори Bentley. Дилърът казва, че за съжаление BMW-то вече било продадено, някой току-що бил превел депозит. Ние му казваме, че дори сме взели временни регистрационни номера с нас. „Искате ли веднага да го вземете?“ Търговецът ни бута ключа в ръцете с думите: „Лампата на въздушните възглавници свети. Просто нямам идея защо.“ Иначе машината била в отлично състояние – мъжът ни показва записите в сервизната книжка, всички от официален сервиз на BMW. А има ли щети от катастрофа? Отново слушаме историята за вноса от САЩ.
Сравняваме номера на шасито (VIN-a) на BMW-то с този на M4-ката от Нюрбургринг – оказва се същият. Сега показваме на продавача снимките от писта. Казва, че не знаел нищо за случая и твърди, че бил купил колата във вида, в който е сега – а не срещу остатъчната й стойност. Документите от застрахователя обаче доказват обратното. Въпреки това продавачът смята, че не бил направил нищо лошо – защото бил казал, че в миналото автомобилът е имал щети. Според продавача сега автомобилът щял да отиде във Франция. Надяваме се, че купувачът е наясно, че ще кара автомобил с мощност 431 конски сили, който е претърпял тежък удар – и при който очевидно въздушните възглавници няма да сработят. Германската полицията вече води разследване по случая.